Att ha koll på kundresan är avgörande för att kunna möta kunden vid rätt tillfälle, med rätt budskap. Genom att förstå varje steg i kundens resa kan du skapa en sammanhängande upplevelse som bygger relationer, ökar engagemanget och leder till fler konverteringar.

Ta ett helhetsgrepp om din kundresa

En kundresa handlar om stegen från att en kund först upptäcker ditt varumärke till det att kunden blir fullt lojal och återkommande. Genom förståelse för de olika faser din målgrupp går igenom på kundresan kan du göra rätt digitala insatser och leda kunden till de mål du satt upp.

1. Lägg grunden med en digital strategi

Det första och absolut viktigaste steget är att ta fram en strategi för din digitala närvaro. En genomtänkt digital strategi hjälper dig navigera och ger dig rätt förutsättningar att attrahera intressenter och konvertera de till kunder.

2. Visualisera kundresan från början till slut

För att få förståelse för hur dina kunder möter dig online behöver du visualisera din kundresa. Gör en skiss och fundera på hur och när dina kunder kommer i kontakt med ditt varumärke. Vad har de för intention i de sammanhangen?

Genom att förstå vilka kritiska och avgörande moment som finns i kundresan blir det enklare att fylla på med värdefullt innehåll som leder besökarna framåt. Utgå från din skiss och placera ut viktiga touchpoints.

Testa din webbplats och fundera på bland annat:

  • Syns ditt företag på sökmotorerna?
  • Hittar målgruppen enkelt det den söker på webbplatsen?
  • Är ditt innehåll relevant och tilltalande för besökaren?
  • Är det lätt att hitta kontaktuppgifter?
  • Leder du besökaren framåt genom CTA (Call to Actions)?
  • Om du har en e-handel, är det enkelt att lägga till i kundkorgen och genomföra köp?
  • Finns det tillräckligt med information om till exempel frakt och återköp?

Se till att få med så många avgörande moment som möjligt för att bättre kunna förstå din unika kundresa.

3. Använd mätverktyg för att optimera

Alla insatser som görs online går att mäta, analysera och förbättra. Se till att installera verktyg så som Google Analytics, Google Search Console och Meta Pixeln på din webbplats. På så sätt får du ut värdefull data som gör att du enklare kan optimera kundresan.

Upptäcker du till exempel att många lägger till varor i kundkorgen – men få genomför köp i din e-handel? Då behöver du fundera på vad det kan bero på. Är köpprocessen krånglig? Saknas nödvändig information som påverkar kundens beslutsprocess? Genom att mäta till exempel konverteringar blir det enklare att se var dina åtgärder behövs.

4. Fånga upp målgruppens intressen med sökmotoroptimering

Din målgrupp börjar ofta sin kundresa med en sökning på Google. Det är därför viktigt att ta reda på de söktermer som målgruppen använder och se till att leda sökfrågor till specifika landningssidor på din webbplats.

Sökmotoroptimering, eller SEO (search enging optimization) är en mycket kostnadseffektiv marknadsföringsmetod eftersom du möter din målgrupp när de själva aktivt söker information. Man brukar därför säga att SEO hjälper dig möta dina kunder längre fram i kundresan.

Syns du på Google?

Se hur dina landningssidor presterar på Google i vårt SEO-test! Skriv in din webbadress och ditt sökord och få svar direkt.

5. Led till konvertering med en attraktiv webbplats

När en besökare landar på din webbplats behöver den vara lättnavigerad och ha attraktivt innehåll. För att få besökaren att stanna måste webbplatsen också vara snabb, fungera smidigt på mobilen och vara säker för besökaren att använda (med ssl-certifikat).

Led sedan kunden vidare genom kundresan med tydliga uppmaningar, så som ”Anmäl dig till vårt nyhetsbrev” eller andra som är relevanta för din verksamhet. Kan du kanske erbjuda besökaren något som motiverar dem att lämna ifrån sig sina kontaktuppgifter, exempelvis en timmes gratis rådgivning?

6. Nå tidigare webbplatsbesökare genom remarketing

Återkommande besökare är mer benägna att konvertera än förstagångsbesökare – utnyttja detta till din fördel! Med remarketing kan du rikta annonser mot dem som har varit inne och besökt din webbplats tidigare för att påverka dem att komma tillbaka. Tekniken går att använda i sociala medier som exempelvis LinkedIn, Facebook och Instagram och via e-postmarknadsföring, nyhetsbrev och Google Ads.

Annonsera inte i alla kanaler utan utgå från var din målgrupp befinner sig och anpassa innehållet beroende på ditt slutmål. Påminn inte bara om att du finns, ge dem en konkret anledning att komma tillbaka! Du kan exempelvis sponsra artiklar/inlägg för vidare läsning baserat på vad besökaren redan har läst, eller påminna om varor i en varukorg för att avsluta en beställning om du har en e-handel.

Så kan en kundresa i det digitala landskapet se ut

Digitala-kundresan

Se till att vara närvarande i varje steg

En stark digital strategi hjälper dig att planera rätt insatser för varje fas, vilket förbättrar kundupplevelsen och ökar chansen till konvertering. Behöver du hjälp att komma igång? Kontakta oss så guidar vi dig i rätt riktning.