Hemsida för företag – nyckeln till att lyckas online

2023-01-17 | Digital Strategi, Webbplats

Idag börjar nästan alla kundresor online, oavsett vilken bransch du befinner dig i. Det är därför viktigt att prioritera ditt företags hemsida för att attrahera din målgrupp och locka trafik som leder till konverteringar. Hemsidan är ditt företags ansikte utåt och är avgörande för din digitala framgång!

Användarvänlig hemsida

En professionell hemsida för företag kommer presentera ert varumärke, värderingar och erbjudanden på bästa sätt. Den kommer också kunna bli en attraktiv kontakt- och säljkanal. Därför behöver hemsidan spegla ditt företags unika selling points och sticka ut ur mängden från konkurrenterna. Men allra viktigast är att tänka på sidans användarvänlighet från målgruppens perspektiv, hur upplever dina besökare din hemsida? 

Användarvänlighet är viktigt ur flera aspekter. När besökaren väl är inne på din webbplats vill du såklart inte förlora den på grund av att sidan är svår att navigera, har otydliga menyer eller en rörig layout. Besökaren kan visa sig vara din nya potentiella kund och det är därför viktigt att den hittar vad den söker efter och får en positiv upplevelse av din webbplats. Läs mer vad som kännetecknar en användarvänlig hemsida.  

Vi skapar attraktiva webbplatser som leder till affärer

Enhetlig webbdesign

En enhetlig webbdesign ger företagets hemsida ett professionellt utseende och ökar förtroendet hos besökarna. Det ska finnas en röd tråd mellan allt från startsida till undersidor när det gäller färg, typsnitt, placering av objekt och liknande.

När besökarna känner förtroende kommer de att spendera mer tid på webbplatsen, vilket ger bästa förutsättningar för att de uppfyller de mål du har med företaget hemsida, som t ex att de fyller i ett formulär eller genomför ett köp.

En enhetlig webbdesign sparar även tid för den som ska uppdatera hemsidan, eftersom det då går att återanvända samma stilmallar när nytt innehåll skapas.

Läs mer om hur du skapar en enhetlig webbdesign

Hemsida företag webdesign

God struktur och menyer

Besökaren ska utan ansträngning hitta det den söker efter. Strukturen på en hemsida är uppbyggd kring huvudmenyn där vanliga rubriker är ”Tjänster”, ”Om oss”, “Våra kunder” och ”Kontakt”. Ofta finns en dropdownmeny med flera alternativ.

Om du har många rubriker som ska få plats är en så kallad “megameny” lämplig att använda. Detta är en utfällbar meny där besökaren får översikt på alla underrubriker på en gång.

För att strukturera webbplatsen på ett bra sätt är det lämpligt att bygga upp  undersidor På så sätt delas tjänster och annan information upp på olika sidor. Fördelen är att det blir lättare för besökaren att navigera, du får fler relevanta besökare och du visar på en stor bredd. Det är också bra ur SEO-synpunkt.

Responsiv design – en självklarhet

Idag surfas det på webben via smartphones, surfplattor och datorer. En responsiv design säkerställer att besökarna får en positiv upplevelse oavsett vilken enhet de använder när de går in på webbplatsen. Glöm därför inte att anpassa företagets hemsida till olika skärmar.

Om hemsidan presterar dåligt på mobilen kan det skada dina affärer. Text och bild upplevs helt annorlunda i mobilläge i jämförelse med en dator som har större skärm. En hemsida som inte är mobilanpassad kan få små och oläsbara texter på en smartphone och länkar som inte är klickbara. Med en responsiv hemsida så anpassas innehållet automatiskt efter den enhet besökaren surfar från och du undviker mycket frustration.

Läs mer om responsiva hemsidor.

 

Hemsida företag responsiv design

Behöver du hjälp med din webbplats?

Hemsidan ska ladda snabbt

Långsamma hemsidor kan skapa mycket irritation. Om man som företag har en sida som laddar långsamt är risken stor att besökaren ger upp och lämnar sidan för att istället gå till en konkurrent.

Som tur var kan vi undvika att detta sker. Fundera över vad du har för innehåll på din hemsida och vad som påverkar hemsidans laddningstid. Är det stora bilder, filmklipp och mycket text, så spara då endast det som är mest relevant. Allt annat finns stor anledning att radera för att få din webbplats ladda snabbare. Snabba sidor har visat sig ge nöjdare besökare som i förlängningen köper mer.

Så här får du en hemsida som laddar snabbare. Läs mer här.

Skriv säljande texter som konverterar

Om du skriver texter som snabbt fångar läsarens nyfikenhet så är du på rätt väg! Du har nämligen bara några sekunder på dig att väcka besökarens uppmärksamhet. Se därför till att bara ta med det allra viktigaste, eftersom de flesta skumläser text och avgör snabbt om innehållet är tillräckligt intressant för dem att läsa vidare.

Glöm inte bort rubriken som är det första besökaren ser innan de läser vidare. Den ska fånga läsarens intresse, vara enkel att förstå men också hinta om vad innehållet kommer att handla om.

Lär dig mer om hur du skriver bra rubriker för webben. Läs mer här.

Bra texter kan öka din konvertering. Så det krävs därför lite eftertanke och en del arbete när man skriver texter till webben.

När du väl har texten på plats, glöm då inte att hålla texterna uppdaterade så de hela tiden känns relevanta för din målgrupp. I slutändan är det det dina besökare som avgör om du kan lösa deras problem och om deras besök ska sluta I en konvertering.

 

Bra texter öka förtroendet för din verksamhet, de ska vägleda dina kunder genom hela köpprocessen. Försök att alltid spegla din verksamhet på ett positivt sätt när du skriver text till din webbplats. Bra och genomtänkta texter kan vara en ren vinstaffär.

“CTA” ökar din försäljning

En CTA (call to action) är en uppmaning till handling. Det kan alltså vara en knapp, länk eller liknande som sticker ut och som vid ett klick tar besökaren ett steg närmare konvertering.  
 
Innan du skapar en CTA ska du fundera vad du vill att besökarna ska utföra för handling på din sida. En tydlig CTA kan öka försäljningen genom att visa besökaren med tydlighet vart de ska klicka och varför.  
 
Läs mer om call to action.  

Få företagets hemsida att ranka högt i sökresultatet

För att lyckas med sökmotoroptimering (SEO), och få din hemsida och dina viktiga söktermer att ranka högt på Google, är det viktigt att du förstå din målgrupp och deras sökbeteende. Läs mer om vad SEO är och varför det behövs

Genom att erbjuda värdefullt innehåll, som svarar på dina kunders frågor och löser deras problem, kan du locka fler besökare och potentiella kunder till din webbplats. När du arbetar med sökmotoroptimering så behöver du använda relevanta sökord på din webbplats undersidor och alltid producera högkvalitativt och engagerande innehåll. 

Sökmotoroptimering kan göra stor skillnad för din hemsidans synlighet på sökmotorerna, där du som företag kan gå från att vara osynlig eller att bli en branschledare.

Läs mer om SEO och hur du får din hemsida att ranka högt i sökresultatet.

Är du nyfiken på hur din hemsida ligger till på Google?

Hur lyckas du med företagets hemsida?

I en tid där varje sekund och klick räknas är en attraktiv hemsida inte längre ett val, det är en nödvändighet för att nå digital framgång! Märker du att din webbplats genererar för lite trafik, eller att besökaren lämnar sidan för snabbt kan det vara ett tecken på att det är dags för ett omtag av din hemsida! Att satsa på din webbplats brukar ge ett fantastiskt lyft för din digitala närvaro och framtida affärer.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Få våra blogginlägg och tips via vårt nyhetsbrev, som kommer ut några gånger per år! Genom att ange din e-postadress så samtycker du till att vi skickar dig nyhetsbrev. Vi lämnar inte ut din adress till någon annan. Du kan när som helst avregistrera dig från fortsatta utskick.

Behöver ditt företags hemsida ett omtag?

Fler inlägg

Kundresan – 6 tips på hur du lyckas

Kundresan – 6 tips på hur du lyckas

Optimera din digitala kundresa med en strategi som möter kunden i varje steg – från första kontakt till lojalitet. Läs om 6 viktiga steg för att lyckas online.