Dina kunder finns på nätet! Oavsett vilken bransch du verkar inom eller hur din kundbas ser ut – behöver du synas och sticka ut digitalt. En webbplats som presenterar företaget på ett trevligt sätt är superviktigt, men det är minst lika viktigt med en genomtänkt strategi som anpassar sig efter dagens digitala landskap.
Utan en närvaro online riskerar du att helt försvinna i det digitala bruset. Strategi är första steget till en starkare digital närvaro som hjälper dig att bygga förtroende, göra prospekts till kunder och nå nya målgrupper.
Digital utveckling – en utmaning för många företag
Att hänga med i den digitala utvecklingen kan kännas överväldigande. Många företag är medvetna om att de behöver agera för att utvecklas digitalt, men att de inte vet hur de ska gå tillväga.
Som företagare kan det vara svårt att veta vilka delar av digitaliseringen som är viktiga att fokusera på. Konsulter och experter pratar ofta övergripande om digitalisering, men för att lyckas behöver du en konkret plan som är anpassad till just ditt företag och dina mål.
97% använder Google
En stor majoritet av dagens köpresor börjar på Google. Enligt den senaste rapporten över svenskarnas internetanvändande (Svenskarna och internet 2024) använder hela 97% av svenskarna Google. Det innebär att din digitala strategi måste vara sökmotoranpassad och ta hänsyn till kundernas köpbeteende.
Det räcker inte längre att bara presentera företaget på ett trevligt sätt – webbplatsen har blivit den viktigaste kommunikationskanalen och en nyckel till ditt varumärke online. Med en effektiv digital strategi kan du ta kontroll över kundresan och skapa ett värdefullt första intryck.
Första steget mot att bli konkurrenskraftig online
För att utveckla ditt företags digitala närvaro är det första steget att ta fram en genomtänkt strategi. Strategin ska ge en tydlig plan för hur företaget ska använda sina digitala kanaler och vilka budskap som ska förmedlas vid olika tillfällen i kundresan.
Strategin bör innehålla ett tydligt syfte och mätbara mål för er närvaro online. Att kunna mäta resultat är avgörande för att förstå om insatserna lyckas. Målen kan vara olika beroende på verksamhet – allt från fler kundkontakter till ökad försäljning i en e-handel.
Läs också:
Behöver du hjälp att navigera den digitala världen?
Digitaliseringen påverkar företag i alla branscher, och möjligheterna utvecklas hela tiden. Även vi på Ready Digital ser hur snabbt utvecklingen går, och vi arbetar ständigt för att hålla oss i framkant.
Oavsett om du är ny på digital strategi eller bara vill stärka din närvaro online är en genomtänkt strategi A och O för att lyckas. Vi finns här för att hjälpa dig att bygga en digital strategi som passar ditt företag och gör dig konkurrenskraftig i dagens snabba digitala landskap. Ta kontakt med oss så sätter vi igång!