CAN Belysning har lång erfarenhet när det kommer till försäljning av dekorationsbelysning för offentliga miljöer, bland kunderna finns allt från kommuner till köpcentrum och företag.
CAN Belysning är specialister på juldekorationer och styrkan ligger i att leverera bästa kvalitet och höga IP-klassningar som står emot fukt och väta. Företaget erbjuder även skräddarsydda kollektioner där design och mönster anpassas efter kundens unika önskemål. De är med från planering och designförslag till leverans och uppsättning.
I den här artikeln har vi intervjuat Ann-Christin Johnsson, en av ägarna till CAN Belysning AB, som fått hjälp med strategi, ny webbplats och digital marknadsföring.
Hur kom ni i kontakt med Ready Digital första gången?
– Det var genom Region Kronobergs projekt Konsulttimmen, där Sara på Ready fanns med som en av konsulterna inom digital marknadsföring. Vi träffades vid ett flertal tillfällen för att diskutera strategi och kanaler.
Vi blev först helt överväldigade av den digitala världen och alla möjligheter som fanns och som vi då inte var så insatta i! Men vi fick god guidning framåt och med tiden bättre förståelse för vad vi behövde göra.
Vilka möjligheter såg ni fanns för er verksamhet?
– Att digitalisera våra försäljnings- och kommunikationskanaler och utveckla vår hemsida till en bättre beställningskanal. Tidigare har vi mest använt vår fysiska produktkatalog som bara uppdateras en gång per år och som inte är enkelt tillgänglig för alla. Vi såg också flera möjligheter att nå vår målgrupp med hjälp av digital marknadsföring och bli sökbara på nätet.
”Ready har varit lyhörda och flexibla samtidigt som de styrt oss framåt i processen. Det känns som att de brinner lika mycket för digital kommunikation som vi gör för julbelysning!”
Hur började det hela?
Vi ansökte om omställningsstöd hos ALMI och blev beviljade detta. Ready Digital guidade oss från start med strategi och målgrupper för den nya webbplatsen och vi fick ett förslag på struktur och design för webbplatsen.
Är ni nöjda med resultatet?
– Ja, vi är så glada över att äntligen ha den nya webbplatsen på plats och att informationen om produkterna är översiktligt och tydligt. Vi märkte att det började ramla in nya förfrågningar redan första veckan efter sidan lanserades! Vi har också en fin film på granen på Växjö Stortorg 2023 på startsidan som visar hur vackert det kan bli med fin julbelysning och många miljö- och produktbilder.
Vad blev nästa steg?
Readys projektledare för webben, Jacob, guidade oss framåt i processen med underlaget för webshopen. Vi hade ingen produktöversikt så för oss blev det ett stort jobb att ta fram en Excelfil med alla detaljer som vi ville kunden skulle få se på webben. Ett maffigt jobb när man var mitt uppe i det, men nu är vi väldigt tacksamma att grunden är lagd. Det blev också några vändor med webdesignern Fredrik innan vi kände att delarna föll på plats.
Finns det mer att göra med er digitala närvaro?
Vi har precis fått hjälp av Ready att lansera vår nya LinkedIn-kanal och vi har också igång med våra nya nyhetsbrev i Mailchimp. Vi hoppas också kunna fortsätta med SEO och Google Ads.
Behöver ditt företag vår hjälp?
Hur vill du beskriva samarbetet med Ready Digital?
För oss var det som om en helt ny värld öppnades och som vi var totalt vilsna i! Möjligheterna var oändliga kändes det som samtidigt som de var svåra att greppa. Vi fick fantastiskt fin hjälp med att analysera vårt digitala behov och vi gjorde tillsammans en plan.
Ready har varit lyhörda och flexibla samtidigt som de styrt oss framåt i processen. Det känns som att de brinner lika mycket för digital kommunikation som vi gör för julbelysning! Vi rekommenderar verkligen Ready Digital som digital partner.”
Vill du att din business ska växa?
Då kan det vara dags att starta e-handel för att nå ut till nya målgrupper och marknader. Läs mer om hur e-handel kan hjälpa ditt företag.