Facebook för företag: 10 tips för hur du lyckas

Facebook för företag: 10 tips för hur du lyckas

Artikel uppdaterad i augusti 2018

Hur bygger du ditt företags närvaro på Facebook på bästa sätt? Till stora och välkända varumärken söker sig målgruppen ofta självmant, men mindre eller nystartade företag måste jobba lite hårdare. Därför har vi satt ihop denna lista med konkreta tips för dig som vill lyckas på Facebook.

Först måste vi reda ut varför du ska ha en Facebook-sida. Är det verkligen nödvändligt och vad kan du få ut av det? Statistik från 2017 visar att 53% av de svenska internetanvändarna använder Facebook varje dag, medan hela 74% gör det någon gång (Källa: Svenskarna och Internet 2017). Detta betyder att oavsett vilken målgrupp du har, är det mycket sannolikt att de spenderar tid på det sociala nätverket. Med en närvaro på Facebook har du som företagare möjlighet att kommunicera smartare och oftare med dina kunder och potentiella kunder. På sikt kan du bygga en skara trogna följare som i sin tur tipsar sina vänner om ditt företag.

Få ut mer av ditt företags Facebook-sida genom följande tips

1. Content is King

Content is King är det allsmäktiga mantrat som bör genomsyra hela ditt företags Facebook-närvaro och övriga digitala närvaro. Bra innehåll leder till fler och mer engagerade kontakter. Har du inget innehåll att komma med hjälper det inte ens att ha den snyggaste och coolaste sidan i världen. Så enkelt är det. Försök att publicera varierat innehåll så att det inte blir tjatigt för de som valt att följa dig.

2. Enbart eget material räcker sällan

Var helt ärlig mot dig själv nu – är ert eget material alltid så spännande att det klarar att bära Facebook-sidan på egen hand? För mindre företag är svaret oftast nej. Därför kan du även dela annat intressant material inom ditt område ibland. På så sätt höjer du värdet på er sida. Exempelvis unboxing- eller recensionsvideos för produkterna du säljer, eller senaste nyheten i branschen.

3. Dela personligt och värdefullt innehåll

Facebook är ett bra ställe att på ett personligt sätt dela nyheter och händelser från inom företaget. Facebooks användare är vana vid personliga statusuppdateringar från vänner och bekanta så det passar att även du som företag har en liknande ton. Genom att dela den här typen av information får dina följare en känsla av gemenskap och att de känner dig och ditt företag, vilket stärker band med kunder och bygger nya intressenter.

Genom att ge dina följare värdefullt innehåll i form av intressanta och relevanta artiklar, guider och råd. Detta bygger förtroende och ökar sannolikheten till att de klickar sig vidare till din hemsida och blir kunder i framtiden.

Tänk dig in i dina följares situation. Varför har de valt att följa ditt företag på Facebook? De kanske är intresserade av dina produkter och vill veta mer? Du är expert på dina produkter. Du vet hur dina kunder använder produkterna och vad de tycker är fantastiskt med dem. Skriv om hur dina kunder får ut mest av produkterna och om lösningar på eventuella problem de kan stöta på. Skriv om hur du tillverkar produkterna och vad som gör dem unika jämfört med konkurrenternas. Sådana här guider och artiklar som inte är säljande utan hjälpande får dina följare att tycka om dig och se dig som någon de kan lita på. Det gör att de väljer dig framför konkurrenterna, till och med om dina priser är lite högre.

4. Tvåvägskommunikation

Som alltid när det gäller sociala medier är det viktigt att lyssna på synpunkter från era kontakter, och svara på dem. Vid negativa kommentarer är detta ett måste, för att ”kontrollera” frågan. Svara sakligt på kritiken. Finns inget svar från dig är det fritt fram för alla möjliga spekulationer. Att du sedan kanske inte kan komma överens med kritikerna är en annan sak, det gör man ju inte alltid.

Tips för att hantera kritiska kommentarer:

  • Även om du anser att kritiken är obefogad – svara inte i en otrevlig ton.
  • Gör det klart att du har tagit emot kritiken och förstår.
  • Svälj stoltheten och be om ursäkt.
  • Handlar det om en engångshändelse eller ett missförstånd? Gör det tydligt att det i normala fall inte blir på det här viset.
  • Avsluta med att förklara hur liknande problem kommer att förebyggas framåt.
Facebook företag: tvåvägskommunikation

5. Nyttja Facebooks tag-funktioner

Om en uppdatering involverar en annan företagssida, en grupp eller en person och du har möjlighet att ”tagga” denna – gör det. Då syns uppdateringen även på den länkade sidan och det skickas en notis till den som taggas. Missbruka dock inte detta, utan gör det bara när det är relevant. Använd @ och börja skriva för att få fram förslag på sidor och personer att länka till.

Ready 4 Facebook?

Men vet du kanske inte var du ska börja? Ta första steget och hör av dig till oss, så tar vi det därifrån:

Checkbox

6. Anordna tävlingar och undersökningar

Tävlingar och kundundersökningar passar också bra på Facebook. Anordna tävlingar där dina följare har möjlighet att vinna din produkt/tjänst eller något relaterat som är eftertraktat. Det kan vara en frågetävling, förslag på er nya slogan eller en fototävling. Viktigt är bara att du ber tävlande att dela med sig av tävlingen till sina vänner på Facebook för att sprida budskapet. Det kan också krävas lite Facebook-annonsering för att nå ut till så många som möjligt i din målgrupp.

7. Annonsera till din exakta målgrupp

Facebook-annonsering har blivit nödvändigt för många företag för att nå ut med sitt budskap till så många potentiella kunder som möjligt. Tidigare nåddes nästan alla följare av varje statusuppdatering som skrevs på Facebook men du kanske har märkt att räckvidden har minskat rejält. Nu krävs det en väldigt intressant statusuppdatering som aktivt delas vidare eller annonsering för att nå ut till samma mängd följare.

Fördelen med Facebook-annonsering är att du kan välja ut exakt vilken målgrupp du vill nå med din annons. Detta görs möjligt genom att Facebook sparat demografiska data om alla sina användare och vet deras ålder, intressen, kön, vänner och annat som kan hjälpa till att lägga dem i en ”kategori” av mottagare.

8. Uppdatera ofta

Hur ofta ska du uppdatera din Facebook-sida? Det är oerhört svårt att svara på. Ett par gånger i veckan brukar nämnas som en lagom frekvens, men det skiljer sig naturligtvis beroende på målgrupp och bransch. Det bör dock vara kontinuitet i uppdateringarna – tio uppdateringar ena veckan och noll andra är ingen framgångsmelodi.

En sida som inte har uppdaterats på länge kommer att döljas från sökresultaten – så om du inte har några planer på att uppdatera den med jämna mellanrum så kan du lika gärna skippa att skapa sidan från början.

9. De kontakter du har är viktigare än de du inte har

Ett vanligt misstag är att företag lägger allt fokus på hur de ska skaffa nya kontakter. Det kampanjas fram och tillbaka för att locka fler till sidan. Inget fel i det, men du får absolut inte glömma bort de befintliga kontakterna. Relationen med dessa är det som det verkliga arbetet bör fokuseras på, vilket tar oss vidare till den sista punkten.

10. Ha tålamod

Relationsbyggande – det är nyckeln till framgång i sociala medier. Och relationer tar tid att bygga, man måste förtjäna målgruppens förtroende. Även om det gick fortare än Rom, så byggdes Facebook fortfarande inte på en dag. Lycka till med din Facebook-sida!

Om det känns som mycket jobb

Det är där vi kommer in. Hör av dig!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Få våra blogginlägg och tips via vårt nyhetsbrev, som kommer ut några gånger per år! Genom att ange din e-postadress så samtycker du till att vi skickar dig nyhetsbrev. Vi lämnar inte ut din adress till någon annan. Du kan när som helst avregistrera dig från fortsatta utskick.

Fler blogginlägg om sociala medier

9 effektiva tips för sökmotor-optimering av din hemsida
9 effektiva tips för sökmotor-optimering av din hemsida

Att jobba med sökmotoroptimering (SEO) på din hemsida är ett av de bästa sätten att få bättre placeringar på Google och öka trafiken till din webbplats. Men har du inte optimerat tidigare kan det kännas svårt att veta var du ska börja. Här delar vi med oss av våra...

Kundresan – 6 tips på hur du lyckas
Kundresan – 6 tips på hur du lyckas

Optimera din digitala kundresa med en strategi som möter kunden i varje steg – från första kontakt till lojalitet. Läs om 6 viktiga steg för att lyckas online.