Enkla tips för en mer säljande hemsida
Enkla tips för en mer säljande hemsida
Artikel först publicerad 2015, senast uppdaterad i juli 2018
Repetera din call-to-action
Din call-to-action är den handling du vill att besökarna ska genomföra på din hemsida. Det kan till exempel vara ett kort formulär där de fyller i kontaktuppgifter följt av en knapp med en uppmaning som ”Skicka”, ”Kom igång” eller ”Köp nu”.
Repetera din call-to-action på minst ett par ställen så ökar chansen att besökarna ser den och vet vad de ska göra om de är intresserade. Detta blir extra viktigt på långa sidor där besökarna behöver scrolla. Har du bara en call-to-action i toppen kanske du missar vissa intresseanmälningar från besökare som scrollat ner till botten och vice versa. Överdriv dock inte, call-to-action på för många ställen blir skrikigt och det blir uppenbart att du bara försöker sälja.
Banta ner valmöjligheterna
Om din hemsida har för många valmöjligheter blir det svårt för besökarna att veta vad de ska göra och hur de går vidare om de är intresserade av dina produkter eller tjänster. Ta en titt på valfri undersida på din hemsida. Hur många länkar finns det att klicka på? Hur ska besökarna veta vad som är viktigt? Banta ner antalet val till de som är relevanta för den aktuella sidan så får du en mer säljande hemsida.
Jobba med kontraster
På hemsidor är det viktigt att jobba med kontraster för att visa besökarna vad som är extra viktigt och som är klickbart. En hemsida med tydliga kontraster är mer säljande än en hemsida med platt och färglös design. Här är några idéer:
- Din call-to-action-knapp bör vara stor och av kontrasterande färg mot bakgrund och andra element runt om den. Då sticker den ut mer och genererar fler klick.
- Dina rubriker bör ha olika storlek beroende på hur viktiga de är. Då blir det lätt att skumläsa och få en överblick över innehållet.
- Det måste synas vad som är klickbart och vad som inte är det. Dina länkar bör ha en annan färg än vanlig text, alternativt vara understrukna eller fetstilta.
Minska antalet fält i dina formulär
Dina besökare vill inte behöva jobba när de besöker din hemsida. Att fylla i långa formulär med mängder av fält och kryssrutor kan associeras till jobb och det är inte positivt. Generellt sett får du fler intresseanmälningar ju färre fält dina formulär har.
Fundera på vad du verkligen behöver ha för uppgifter från dina potentiella kunder. Räcker det kanske med namn, telefonnummer och e-post? Eller bara namn och telefonnummer? Behöver du verkligen veta kön, ålder och adress innan du ens har pratat med dem? Kortare formulär är ett ytterligare steg mot en mer säljande hemsida. Minska antalet fält i dina formulär och ta detaljerna i nästa steg när kunderna redan bestämt sig för att köpa.
OBS: Glöm inte att du behöver ha ett alternativ för besökaren att samtycka till att du sparar uppgifterna som skickas in!
Sälj fördelar, inte funktioner
Det här har vi pratat om tidigare och det tål att nämnas igen. Dina rubriker, texter och call-to-actions bör fokusera på fördelar för kunden, snarare än funktioner och specifikationer hos din produkt eller tjänst. Konsumenter svarar bättre på fördelar då de enklare kan tänka sig in i hur det skulle kännas att vara kund hos dig och vad de skulle få ut av det. Skriv om hur du förenklar dina kunders vardag och sparar dem tid och pengar så kommer du få fler intresseanmälningar från din hemsida.
Andra läste även: Detta är varför bra texter kommer att öka din konvertering
Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Få våra blogginlägg och tips via vårt nyhetsbrev, som kommer ut några gånger per år! Genom att ange din e-postadress så samtycker du till att vi skickar dig nyhetsbrev. Vi lämnar inte ut din adress till någon annan. Du kan när som helst avregistrera dig från fortsatta utskick.