Digital strategi – 5 viktiga steg för att lyckas
Digital strategi – 5 viktiga steg
Artikeln publicerades i april 2022
En digital strategi ger dig rätt förutsättningar att lyckas online. Innan du kastar dig ut i den digitala världen behöver du backa bandet och bestämma vad du vill uppnå. Oavsett vad målet med din digitala närvaro är så är en strategi viktig för att kunna ta rätt beslut som leder dig framåt. Som en kompass i den uppkopplade världen! Här kommer 5 tips på hur du tar fram en riktigt effektiv digital strategi.
Varför du behöver en digital strategi
Oavsett om det är sociala medier, SEO eller kanske annonsering du vill komma igång med är en digital strategi väl värd sin investering. Den digitala konkurrensen hårdnar samtidigt som vårt uppmärksamhetsspann blir kortare. Utan en digital strategi riskerar du därför att försvinna i det konstant föränderliga digitala bruset.
En digital strategi inkluderar allt du behöver veta för att navigera på den digitala arenan. Precis som företag och organisationer har syften och mål utifrån sina verksamhetsområden, innehåller den digitala strategin ett särskilt syfte med mål utifrån olika kanalers egenskaper.
En genomtänkt digital strategi gör det möjligt att nå dina uppsatta mål för din digitala närvaro. Den ger ett helhetsperspektiv som möter målgruppen i alla olika faser av kundresan och för dem fram mot konvertering.
1. Analysera ditt nuläge
Det första steget är att göra en analys av ditt företags nuläge. Här är det viktigt med ett brett perspektiv, ta med det som är aktuellt för din verksamhet idag och som är betydande ur ett digitalt perspektiv. Allt från företagets styrkor, tjänster och erbjudande till resurser och vilka plattformar samt kanaler som används idag.
I detta steg används med fördel digitala verktyg för att analysera sociala medier och webbplats. Det är viktigt att kartlägga hur besökarna använder och beter sig på webbplatsen idag. Vilka beteendemönster kan du se utifrån statistik i Google Analytics (GA4) och Google Search Console? Fundera på vilka slutsatser som kan dras utifrån resultatet.
2. Bestäm syfte och mål
När ditt nuläge är på plats är det dags att bestämma syftet med din digitala närvaro. Varför ska du finnas online och vilka är dina viktigaste mål? Det kan handla om att du behöver stärka ditt varumärke online, driva trafik till din webbplats, samla in leads eller öka din försäljning.
Genom att fundera på ditt önskeläge blir det enklare att sätta upp både kort- och långsiktiga mål. På så sätt kan du kontinuerligt stämma av och se till att din digitala aktivitet går i linje med det du vill åstadkomma.
3. Målgrupp – vem riktar du dig till?
Kunskap om din målgrupp är A och O i den digitala strategin. Digital marknadsföring handlar inte om att nå ut till så många som möjligt, utan till rätt personer. Med utgångspunkt från målgruppen väljer du vilka plattformar du ska finnas på och vilket innehåll som når fram och ger värde till mottagarna.
Lägg tid på att fundera över hur din målgrupp ser ut, tänker och beter sig – inte minst vad det söker på för fraser på Google. Det finns säkert också mycket information att hämta bland befintliga kunder. Annars kanske det är dags att komplettera med en kundundersökning? En noggrann målgruppsanalys kommer ge bästa förutsättningar för att uppnå målen för din digitala närvaro.
4. Håll koll på konkurrenterna
Yes! Nu börjar du kanske känna dig redo att komma igång och arbeta med din digitala närvaro. Men innan du kastar dig ut är det viktigt att spana in konkurrenterna. Hur arbetar de och i vilka kanaler finns de? Hur för de sig i sociala medier och vad står på deras webbplatser? Analysera för- och nackdelar med att finnas eller inte finnas i samma kanaler. Oavsett behöver du ta fram innehåll som är unikt och sticker ut från dina konkurrenter.
Dina digitala konkurrenter kan vara helt andra företag än de som du har omkring dig idag. Vi hjälper dig med en digital analys så att du får bäst möjlighet att sticka ut och engagera din målgrupp digitalt!
Måste verkligen företag ha en digital strategi? Ta del av Speedy Socks digitala resa
5. Fundera på utmaningar och möjligheter
Att ligga steget före är tacksamt. Hur kan du vara förberedd om till exempel din försäljning ser olika ut under olika perioder av året? Genom att fundera på vilka utmaningar och möjligheter som finns för din verksamhet kan du planera och vara förberedd om något inte går som förväntat. Samtidigt har du allt att vinna genom nya outforskade digitala lösningar.
Sammanfatta din digitala strategi och skapa en plan
När nu nuläge och önskeläge, målgrupper, konkurrenter och möjligheter är kartlagda är det dags att sammanfatta allt i en digital strategi.
En god förutsättning för att bygga en stark digital närvaro som går i linje med det du vill åstadkomma är att även ta fram en contentstrategi, som utgår från målgrupp och kanaler. Utifrån denna skapas sedan en konkret aktivitetsplan, som innehåller praktisk information om vem, vad och när content ska publiceras.
Kom ihåg att arbeta aktivt med din digitala strategi och säkerställ att den är uppdaterad och aktuell genom att följa upp resultat mot de konkreta mål som är uppsatta.
Vi kan strategi
Digital strategi är grunden för att lyckas online. Det vet vi, för vi har hjälpt hundratals kunder göra just det – lyckas online. Läs mer om hur vi arbetar med digital strategi och hur vi kan hjälpa dig stärka din digitala närvaro.
Vi hjälper dig med din digitala strategi
Du kan också mejla info@readydigital.se eller ringa oss på 0470-70 36 80!
Fler artiklar om digital strategi
Hemsida för företag – nyckeln till att lyckas online
Annonsering i sociala medierAnnonsering i sociala medierArtikel publicerad oktober 2018 Oavsett vad du säljer eller vem du säljer det till så kan annonsering på sociala medier hjälpa dig att sprida ditt varumärke och få fler leads. Det är en övervägande chans att din...
Analys av webbplats – 5 viktiga mätvärden
Få koll på hur din webbplats presterar och sätt upp relevanta mätvärden som hjälper dig nå dina affärsmål.
Komplett guide: trender och viktiga förändringar
Få koll på viktiga uppdateringar och ta del av höstens utmanare som skapar förändring på riktigt.
Nya Google Analytics – här är allt du behöver veta om GA4
Google Analytics stängs ner och ersätts med Google Analytics 4 – här är allt du behöver ha koll på i det nya verktyget.
Skapa förtroende hos kunden online
Att bygga kundförtroende bör vara bland dina högsta prioriteringar för din webbplats. Här ger vi dig 6 råd på både små och större delar som kommer göra skillnad.
Fokusera på dina digitala kanaler i kristider
När många företag upplever en minskad efterfrågan är den digitala närvaron viktigare än någonsin. Ditt företags webbplats och sociala medier blir därför de bästa redskapen.
Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Få våra blogginlägg och tips via vårt nyhetsbrev, som kommer ut några gånger per år! Genom att ange din e-postadress så samtycker du till att vi skickar dig nyhetsbrev. Vi lämnar inte ut din adress till någon annan. Du kan när som helst avregistrera dig från fortsatta utskick.