Tappa inte din digitala närvaro under semestern

Tappa inte din digitala närvaro under semestern

Artikel publicerad i juni 2022

Sommar, sommar, sommar! Lugnt och skönt… eller? Tiden inför semesterperioden kan kännas intensiv när många uppgifter ska slutföras och deadlines ska hållas. Här får du tips på saker att checka av så att du kan slappna av under semestern – men samtidigt behålla din digitala närvaro.

Förbered för semester

Om ditt företag har semesterstängt eller begränsade öppettider, kom ihåg att uppdatera informationen på din webbplats så att de som vill komma i kontakt med dig vet när de har möjlighet att nå dig. Det är också klokt att ställa in automatiska mejlsvar och uppdatera mobilsvar.

Håll de digitala kanalerna uppdaterade

Hur ska jag kunna gå på semester och samtidigt hålla liv i mina digitala kanaler? Ja, känslan av att aldrig få vara helt ledig kan nog de flesta känna igen sig i. Men du behöver inte publicera innehåll i realtid för att uppdatera dina plattformar. Genom att tidsinställa inlägg kan du enkelt schemalägga innehåll för hela semesterperioden.

Använd rätt verktyg

Att schemalägga är oftast enkelt. Har du en webbplattform som till exempel WordPress justerar du datum för önskad publicering under fliken ”Publicera” för att tidsinställa publiceringen. I sociala medier kan du planera och schemalägga dina inlägg i bland annat Meta Business Suite (Instagram och Facebook) och Buffer (LinkedIn). Det finns också fler verktyg för schemaläggning som till exempel Iconosquare. Det kostar en slant, men ger dig även värdefull statistik.

Schemalagg-wordpress

Schemalägg i WordPress

Planera och använd statistiken

Vänta inte med att tidsinställa sommarens alla inlägg samma dag som du går på semester. Se till att planera i god tid så att du har möjlighet att ta fram riktigt bra innehåll. Kika på din statistik från föregående år, kan du dra några slutsatser och lärdomar? Ett tips är att återanvända tidigare lyckade inlägg, men att skriva från en annan vinkel och kanske använda en annan bild.

Utse en ansvarig

Trots god planering och schemaläggning finns det alltid en risk att något går fel, eller inte blir som du tänkt. Därför är det viktigt att utse en ansvarig, som kan kolla inkommande meddelanden och kommentarer. Schemalägger du inlägg i sociala medier brukar en gyllene regel till exempel vara att besvara kommentarer och meddelanden inom 24 timmar.

Har du en aktiv chatt-funktion på webben eller diverse formulär behöver du fundera på hur du ska hantera dessa. Kanske kan de tillfälligt pausas?

Obs! Om du inaktiverar viktiga funktioner – lägg en notis om att slå på dessa direkt efter ledigheten.

Innehåll – tipslista!

Okej, du har bestämt dig för att tidsinställa inlägg i sociala medier, du har koll på statistiken och har gjort en plan för hur och när dina inlägg ska publiceras. Men vad ska de innehålla? Det är viktigt att ditt innehåll fortsätter vara meningsfullt och ger värde till mottagaren även i sommartider. Samtidigt har du kanske semesterstängt, eller begränsade öppettider.

Tänk utifrån din målgrupp och din verksamhet. Vad för slags innehåll är målgruppen sannolikt mottaglig för? Ofta behöver du anpassa ditt innehåll efter säsong och period. Här får du tips på innehåll som du enkelt kan anpassa och tidsinställa under ledigheten:

Öppna frågelådan

Passa på att besvara vanligt återkommande frågor! Det kan vara frågor relaterade till ditt område, eller frågor som rör dig och din verksamhet. Kanske har du snappat upp något som många verkar ha dålig koll på, eller som din supportpersonal ofta blir tillfrågad om.

Tips: Låt en kollega besvara en vanlig fråga. Använd en tonalitet som matchar er profil och var gärna inbjudande och tillmötesgående.

Väck nyfikenhet med serieformat

Serieformat är ett tacksamt sätt att skapa innehåll och sedan publicera vid olika tillfällen. Det tillåter också en större mängd text och film. Rikta in dig på ett eller två verksamhetsspecifika områden som du känner dig bekväm att skriva eller prata om, och bryt ner i mindre delar.

Tips: Använd grafiska element för att skapa igenkänning och en enhetlig känsla. Ange gärna vilken del i serien som mottagaren möter, exempelvis ”Däckskolan del 1 av 3” eller ”Lyckas med sommarblommorna del 2 av 5”, för att väcka nyfikenhet för resterande inlägg. Kom ihåg att behålla en röd tråd till ditt företag och dina produkter/tjänster.

Tipsa och bygg relationer

Checklistor och bjussiga tips är ett säkert kort när det kommer till innehåll. Passa på att hjälpa din målgrupp och bättra på goda relationer under semestern. Det behöver inte vara så komplicerat! Sådant som du oftast tycker är enkelt och självklart kan vara helt nytt för någon annan. Tänk enkelt och vardagligt – så hittar du snabbt många tips att dela med dig av.

Tips: Ta fram enkla tips som är relaterade till ditt företag, produkter och/eller tjänster. Det kan vara allt ifrån hur en smidigt byter torkarblad själv, hur du slänger ihop en snabb dessert med dina produkter eller hur du gör om äldre krukor till nya. Håll det kort – och enkelt!

Bjud på dig själv!

Passa på att bjuda in målgruppen till företaget på riktigt. Spela in en kontors-tour, presentera dina medarbetare med 10 snabba frågor, eller varför inte ge lite rampljus åt kontorshunden!

Tips: Lägg inte tid på att redigera bilder och videos i all oändlighet, låt det vara autentiskt! Använd humor för att lätta upp bild och text och bidra till en mer inbjudande känsla.

Förbered arbetet efter ledigheten

Trist, vi vet! Men det finns en tid efter semestern. Trots höga ambitioner om att färdigställa alla uppgifter inför ledigheten är det inte säkert att allt hinns med. Och i stunden känns det självklart att du givetvis kommer komma ihåg exakt vad och hur du skulle göra när du kommer tillbaka. Men efter en tids ledighet kan det mesta vara som bortblåst! Därför är det bra att göra en lista på uppgifter du behöver komma ihåg efter semestern, för att få en bra uppstart efter ledigheten.

Nu är du redo! Eller?

Koppla av och låt oss ta hand om din digitala marknadsföring. Skicka ett mejl eller ring oss direkt: 0470-70 36 80. Vill du hellre att vi kontaktar dig? Fyll i formuläret så hör vi av oss!

Checkbox

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Få våra blogginlägg och tips via vårt nyhetsbrev, som kommer ut några gånger per år! Genom att ange din e-postadress så samtycker du till att vi skickar dig nyhetsbrev. Vi lämnar inte ut din adress till någon annan. Du kan när som helst avregistrera dig från fortsatta utskick.