Välj rätt betallösningar till din webshop

Välj rätt betallösningar till din webshop

Artikel först publicerad 2014, senast uppdaterad i augusti 2018

Valet av betallösningar när du ska starta webshop kommer påverka både dina driftskostnader och din försäljning. Vår guide ger dig tips på hur du ska tänka för att välja rätt betalsätt.

När du ska välja betallösningar till din webshop är det många faktorer att ta hänsyn till. Allt från hur just din målgrupp föredrar att betala till hur enkel betalningsprocessen är och hur mycket de olika betalsätten kostar per månad och per transaktion spelar roll. Har du ett nystartat företag är din budget antagligen inte särskilt hög och då kanske du inte har möjlighet att ha fler än en betallösning i startskedet. För att välja rätt, börja med att analysera din målgrupp.

6 tips som hjälper dig att välja betallösning

1. Analysera din målgrupp

Vad kommer du ha för kunder i din webshop? Vilka betalsätt som föredras beror både på ålder, kön och plats. Se därför till att analysera din målgrupp i förväg för att säkerställa att de gillar betalsätten du erbjuder.

Svenska e-handlare föredrar generellt fakturabetalning (37%), följt av kortbetalning och sedan direktbetalning via Internetbank. Det viktigaste när svenskarna väljer hur de betalar är enkelhet, tätt före säkerhet. Säljer du mot kunder utanför Sverige? Tänk på att den här statistiken ser väldigt olika ut från land till land!

Källa: PostNord’s E-Barometern (Ehandeln i Norden 2018)

2. Titta på ordervärde och antal beställningar

När du har analyserat din målgrupp är det dags att titta på dina produkter och det genomsnittliga ordervärde du kan vänta dig samt antalet beställningar du kommer få in per månad.

Med ett lågt ordervärde kanske kortbetalning passar bättre än fakturabetalning, då kunden slipper fakturakostnader och du slipper processen att driva in obetalda fakturor (detta kan du dock få hjälp av exempelvis av exempelvis Klarna). Om ordervärdet är högre är det mer troligt att kunden vill betala med faktura. Då är Klarna Faktura ett bra alternativ.

Kommer du inte få in så många beställningar varje månad tjänar du på att välja en betallösning med låg eller ingen månadskostnad där du istället betalar per transaktion (exempelvis PayPal). Om antalet beställningar är högt lönar det sig mer med en betallösning som har låg transaktionskostnad och istället en högre månadskostnad (till exempe kortbetalning med DIBS).

3. Välj e-handelsplattform med rätt möjligheter

Olika e-handelsplattformar har kopplingar till olika leverantörer av betallösningar och därför är det viktigt att du väljer en plattform som erbjuder de betallösningar du kommer vilja använda. Se till att det finns möjlighet för både kortbetalning, fakturabetalning och direktbetalning via Internetbank. Trots att du kanske börjar med bara faktura är det troligt att du kommer vilja erbjuda alla alternativen när din e-handel börjar rulla på.

Läs också: Starta egen webshop i WordPress med WooCommerce

4. Fler betalsätt = fler affärer

Med fler betalsätt i din webshop kan du också förvänta dig fler affärer. Fantastiskt, eller hur? Då är det ju bara att koppla på alla betallösningar och luta dig tillbaka! Om det bara vore så enkelt.

Absolut, med fler betalsätt får du med största sannolikhet fler affärer men du måste också räkna på hur mycket du betalar varje månad för att kunna erbjuda alla dessa betalsätt. Säg att du ökar från 10 till 15 affärer á 1000 kr. Det blir en ökning på 5000 kr. Vad är den rena vinsten för varje produkt? Om vinsten är 200 kr tjänar du 1000 kr extra men du kanske också betalar 1000 kr extra den månaden för att kunna erbjuda alla betalsätten. Därav blir vinsten densamma.

5. Välkända betallösningar skapar trygghet

För att dina kunder ska vilja handla av dig behöver de både känna att erbjudandet är tillräckligt bra och att de inte kommer bli lurade. Det finns fortfarande en viss oro bland konsumenter som handlar på nätet som du kan kan eliminera genom att bygga på dina trygghetsfaktorer.

Finns det tillräckligt med information om ditt företag? Upplevs designen på din webshop som professionell och tydlig? Och framförallt, erbjuder du betallösningar som folk känner till? Fler kunder slutför sina köp om du erbjuder betalningslösningar från välkända leverantörer. Vilka känner du själv till? Se till att de du väljer är väletablerade på den marknad du satsar på.

6. Gör det enkelt att betala!

Slutligen är det ändå enkelheten att betala som är avgörande för om dina kunder slutför sina köp. Undvik betallösningar som slussar kunden till diverse sidor innan köpet bekräftas. Ha en tydlig, logisk och självklar design på knappar, texter och ikoner. Ge dina kunder en friktionslös och smidig betalningsupplevelse så kommer fler av dem gå hela vägen.

Slutsats – så väljer du rätt betallösningar

Du kan få fler av dina kunder att slutföra sina köp och öka ditt företags vinst genom att gå igenom följande steg:

  • Analysera hur just din målgrupp föredrar att betala. Överlag är kortbetalning mest populärt medan kvinnor föredrar fakturabetalning.
  • Lågt ordervärde → kortbetalning.
    Högt ordervärde → fakturabetalning.
    Få beställningar → betallösning utan månadskostnad.
    Många beställningar → högre månadskostnad & lägre transaktionskostnad.
  • Välj en e-handelsplattform med kopplingar till de betallösningar du vill erbjuda.
  • Med fler betalsätt kan du vänta dig fler affärer men också högre driftskostnader.
  • Erbjud välkända betallösningar så får du tryggare kunder som är mer benägna att handla.
  • Gör hela betalningsupplevelsen enkel och smidig för färre avbrutna köp.
Nu kanske du tycker att några av de här punkterna säger emot varandra och att det inte är helt tydligt vilken betallösning du ska välja, om du bara ska välja en. Det beror på att det inte riktigt finns ett hundraprocentigt rätt svar och som i mycket annat gäller det att testa dig fram och se vad som ger bäst resultat. Betalningsleverantörerna har sällan långa avtal så börja med det betalsätt som har flest rätt och gör en ny analys efter ett år för att se om det fortfarande stämmer. Många väljer också att kombinera flera betalsätt efterhand som försäljningen i webbutiken ökar.

Ready 4 Webshop?

Checkbox

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Få våra blogginlägg och tips via vårt nyhetsbrev, som kommer ut några gånger per år! Genom att ange din e-postadress så samtycker du till att vi skickar dig nyhetsbrev. Vi lämnar inte ut din adress till någon annan. Du kan när som helst avregistrera dig från fortsatta utskick.