Att marknadsföra en webshop
Del 2: Betald annonsering
Att marknadsföra en webshop
Del 2: Betald annonsering
Artikel uppdaterad i juli 2018
Google Ads (AdWords) och sponsrade länkar
Sponsrade länkar eller sökordsannonsering innebär att du betalar för att visas i sökresultaten på bra platser. Det kan vara ett bra komplement till vanlig sökmotoroptimering som kan ta lång tid och kräva mycket jobb för att ge resultat.
En stor fördel med den här typen av betald annonsering är att du når en relevant och intresserad publik eftersom du kan välja exakt vid vilka sökord annonsen ska visas. Säljer du damcyklar kan du synas enbart för de som söker på ”damcyklar” och således redan är intresserade av din produkt. Dina resultat är mätbara ner i minsta detalj, så du kan se precis vad som funkar och inte funkar.
Dessutom betalar du bara när någon klickar på en länk jämfört mot exempelvis en tidningsannons då du betalar utan någon garanti att någon kommer ringa eller besöka din hemsida.
När du jobbar med Google Ads, försök att skapa så relevanta annonser som möjligt. Se till att sökorden hänger ihop med annonstexten som i sin tur hänger ihop med landningssidan på din webshop. Då kommer fler sökningar leda till klick och fler klick leda till affärer.
Andra läste även:
Så skriver du säljande och Google-anpassade produkttexter
Annonsera i sociala medier
Möt din målgrupp i deras vardag! Du kan annonsera på samtliga av de stora plattformarna för sociala medier. Det är ofta ett väldigt effektivt sätt att nå sin målgrupp, eftersom det går att rikta annonseringen väldigt exakt. Precis som med Google Ads så betalar du bara per klick.
Prisagenter
Att göra produkterna i din webshop synliga på prisagenter (prisjämförelsesidor) som Prisjakt och Pricerunner är ett bra sätt för att få trafik till butiken. Dessutom ger du potentiella kunder möjligheten att enkelt jämföra priser och specifikationer innan de tar beslut.
Blocket och Tradera
När du startar webshop gäller det att vara kreativ i din marknadsföring. Ett sätt att nå fler potentiella kunder är att lägga upp några av dina produkter på köp- och säljsajter och auktionssajter som Blocket och Tradera. Det kostar inte särskilt mycket men brukar generera bra trafik. Du får bättre resultat om du skriver bra annonstexter och tar bra bilder av produkterna.
Nyhetsbrev
Ge dina besökare möjligheten att anmäla sig till ett nyhetsbrev där de får unika erbjudanden och tips på hur de kan använda produkter du säljer. Skaffa en nyhetsbrevsskickare som Get a Newsletter eller Paloma för att förenkla processen att skicka många mail och ställa in automatiska utskick till prenumeranter.
Du betalar olika mycket per månad beroende på hur många mail du skickar. Get a Newsletter har en gratisvariant för upp till 100 mail per månad så den kan du testa för att se hur det fungerar.
Fokusera inte bara på erbjudanden utan bygg förtroende och ge mottagaren värde genom tips och artiklar.
Traditionella annonser
I traditionell marknadsföring räknar vi in annonser i bland annat TV, tidningar och radio. För vissa målgrupper kan dessa metoderna vara effektiva – men vi vill uppmana dig att verkligen tänkta till så att det funkar för just din målgrupp Läser de tidningar? Tittar de på TV? Traditionell marknadsföring är ofta dyr, samtidigt som den inte är lika lätt att mäta effektiviteten av som för den digitala.
Har du läst del 1 av guiden?
I första delen av den här artikelserien går vi igenom fem riktigt bra taktiker för att marknadsföra din webshop på minimal budget.
Läs del 1: Marknadsföra din webshop del 1: På minimal budget
Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Få våra blogginlägg och tips via vårt nyhetsbrev, som kommer ut några gånger per år! Genom att ange din e-postadress så samtycker du till att vi skickar dig nyhetsbrev. Vi lämnar inte ut din adress till någon annan. Du kan när som helst avregistrera dig från fortsatta utskick.