Varför annonsering i sociala medier?
Utöver den stora potentiella publiken så erbjuder sociala medier oerhört flexibla annonseringsmöjligheter. Oavsett vilken slags annons du vill skapa så är det med största sannolikhet möjligt. I kombination med en väldigt precis målgruppsanpassning så blir det en svårslagen metod för digital marknadsföring.
Så fungerar organiska inlägg
De flesta sociala medier styrs idag av algortimer vars primära uppgift är att visa innehåll som plattformen tror att användaren gillar. Om du har en låg engagemangsgrad på dina inlägg (det vill säga få gilla-markeringar, kommentarer, länkklick, sparningar osv.) – har du troligtvis också en låg räckvidd. Det beror på att algoritmerna aktivt inte visar dina inlägg för dina följare då de tidigare inte har interagerat med ditt innehåll.
Det blir något av ett moment 22 – du behöver få in interaktioner med inlägget snabbt för att det ska visas, men det prioriteras inte i dina följares flöden så du får inte ens en chans till det där engagemanget. Så vad är lösningen? Sponsra dina inlägg!
Öka räckvidden med sponsrade inlägg
Du kan betala för att dina inlägg ska synas mer – både hos dina egna följare men även hos de som ännu inte har hittat till dig. Det blir en typ av annons, men om du är smart med din formulering så känns det inte riktigt lika påträngande utan upplevs mer som en naturlig del av det personliga flödet. Många är trötta på överdrivet säljande annonser idag – flyt in i flödet för att bygga förtroende och en bättre image av ditt företag.
Kombinera ihop genomtänkta annonser med smart re-marketing mot de som redan har interagerat med dig tidigare, så ökar du chanserna att nå fram till den där eftertraktade konverteringen.
Men kom ihåg – sponsra inte alla inlägg nu. Välj ut de som redan gått bra, eller de med innehåll som är extra viktigt för dig att nå ut med. Pusha inte heller ut till en massa slumpmässiga användare – se till att målgruppsanpassa ordentligt för att öka chansen till kvalitativa interaktioner.
Välj i vilket socialt nätverk som du ska annonsera
Det är idag möjligt att annonsera på de flesta sociala nätverken – men det betyder inte att du faktiskt ska annonsera överallt. Välj det som passar din målgrupp bäst. Exempelvis så föredrar den yngre åldersgruppen Instagram, TikTok och Snapchat över Facebook, och Linkedin lämpar sig bäst för B2B eller när du letar nya medarbetare.
Har du inte koll på din målgrupp än? Dags att fixa det nu! Skapa en detaljerad persona för din typiska kund – det kommer att hjälpa dig i många lägen. Ta även en titt på din nuvarande statistik, vilken kanal funkar bäst idag? Börja där du redan har en bra bas.
- Funkar den här plattformen bra för mig idag?
- Stämmer den typiska användaren in på min målgrupp?
- Hurdan är vår konkurrens här?
- Kan jag göra den typ av annons jag är ute efter?
Lägg grunden för annonsering i sociala medier med en genomtänkt strategi
Släng inte annonseringspengar i blindo. Sätt upp en strategisk plan för din annonsering i sociala medier och anpassa den efter aktuell plattform. Att annonsera på Facebook är inte samma sak som att annonsera på TikTok eller LinkedIn, varje plattform har sina egna möjligheter (och begränsningar).
- Definiera din målgrupp. Dina annonser är bara så effektiva som så väl du definierar vilka de ska visas för. Ålder, plats, yrkesroll och intressen är alla egenskaper du behöver ha koll på.
- Välj rätt plattform. Använd källor som exempelvis Svenskarna och Internet för att ta reda på vilka nätverk din målgrupp använder.
- Bestäm ditt slutmål. Ska du visa upp produkter eller ett specifikt erbjudande? Marknadsföra ett event? Vill du uppmuntra till nedladdningar av en app? Kanske ren varumärkesbyggande spridning av ditt innehåll? Vilken typ av annonser du ska göra kommer bero på vad du vill uppnå.
- Sätt en budget. Vad får annonseringen kosta per dag? Har du inte kört annonsering i sociala medier innan så är det klokt att börja litet och utöka allt eftersom.
- Bestäm hur annonseringen ska se ut. Lägg tid på utformningen av dina annonser och se till att innehållet överensstämmer med svaren på tidigare punkter.
- Se över timingen. Se till att du annonserar vid rätt tillfällen. Välj annonstillfällen utifrån din statistik och exempelvis högtider och events.
Se till att din annonsering ger faktiska resultat
Innan du sätter igång med annonsering i sociala medier så får du inte glömma att förbereda med ordentlig mätning av trafiken på slutmålet. Annars ser du att folk klickar på dina annonser (och kostar dig pengar), men du vet inte vad det faktiskt leder till.
Eller så låter du oss sköta jobbet! Hör av dig till oss så sätter vi igång direkt.