33 vanliga misstag som skadar din hemsida
33 vanliga misstag som skadar din hemsida
Artikel uppdaterad i juli 2018
Nästan alla som driver hemsida begår ett eller annat misstag som hindrar hemsidan att prestera på topp. Vår checklista hjälper dig att rätta till dina felsteg.
Innehåll och sökmotoroptimering
De första 17 misstagen har med innehållet på din hemsida att göra. Läs vidare för att säkerställa att du inte begår de vanligaste misstagen när det gäller texter, bilder, länkar, sökmotoroptimering och annat innehållsrelaterat.
1. Brutna länkar
Länkar som inte fungerar utan tar dina besökare till en 404-sida är väldigt irriterande men tyvärr ett vanligt misstag. De pausar flödet genom ditt innehåll och ökar risken att besökarna lämnar din hemsida. Se till att alla dina länkar leder till rätt sida.
2. Felaktig information
Besökarnas förtroende för dig och din hemsida sjunker om dina texter innehåller faktafel. Faktakolla dina texter och eliminera eventuella felaktigheter.
3. Stulet innehåll
Att använda andras texter och bilder som dina egna är inte okej. Både dina besökare och Google föredrar innehåll som du själv har skapat. Skriv dina egna texter och ta egna bilder så får du ett unikt och intressant innehåll. Är textskrivande och fotografering inte din grej? Anlita någon som kan hjälpa dig! Behöver du citera någon får du självklart göra det, var bara noga med att visa att det är ett citat samt vem som har skrivit/sagt det.
4. Stavfel och grammatiska fel
Texter med stavfel och grammatiska misstag får din hemsida att framstå som oseriös och kan dessutom leda till onödiga missförstånd. Var noga med att grammatiken blir rätt och kör alltid dina texter i ett ordbehandlingsprogram som söker efter stavfel.
Är systemen verkligen kassa?
5. Långa textstycken utan underrubriker
Långa och ostrukturerade textstycken blir svåra att skumläsa och lätta att tappa bort sig i. Använd underrubriker, punktlistor och styckesindelning för att göra dina texter lättlästa.
Kommunförbundet Västernorrlands texter är lättlästa tack vare rubrikindelning och punktlistor.
6. Ingen möjlighet att uppdatera själv
Kan du inte uppdatera din hemsida själv har du satt dig i en liten knipa. Varje gång du ska göra förändringar på hemsidan måste du prata med någon och säkert betala för jobbet också. Med ett enkelt uppdateringsverktyg kan du själv uppdatera innehållet, utan mellanhänder och utan kostnad per ingrepp. Då sparar du både pengar och tid.
7. Dåliga bilder
Hur bra texter och snygg design du än har på din hemsida, kan du inte komma undan med dåliga bilder. Bilder som är oskarpa, ogenomtänkta och irrelevanta drar ner helhetsintrycket av din hemsida rejält. Som tur är finns det en lösning på problemet. Lär dig några tips om fotografering så kommer du snabbt på rätt spår igen!
Den här dåliga bilden skulle dra ner helhetsintrycket av din hemsida.
Titta, vad fin den blev! Lär dig hur du tar sådana här bilder själv
8. För mycket annonser
För mycket annonser gör att besökarna får svårt att fokusera på det riktiga innehållet på din hemsida. Då blir det också osannolikt att de konverterar till kunder. Fundera på vad som är syftet med din hemsida: är det att tjäna pengar på annonser eller att sälja din egen produkt/tjänst? Det fokuset bör återspeglas i innehållet.
9. Inga referenser
Utan referenser är det svårt att bygga upp den trygghet som besökaren behöver känna för att ta nästa steg och göra en intresseanmälan. Visa vad dina kunder tycker med citat och bilder så blir tröskeln till köp lägre.
Många misstag?
Det är lugnt – vi fixar. Börja med att höra av dig:
10. Innehåll för fel målgrupp
Om din målgrupp är pensionärer och dina texter är skrivna på ett ungdomligt språk har du gjort ett grovt misstag. Bilder och texter som passar för målgruppen ger mycket bättre resultat än motsatsen. Se till att alltid skapa målgruppsanpassat innehåll så får du besökare som mer än gärna stannar och läser vidare.
11. Daterat innehåll
En hemsida som inte har uppdaterats sedan 2012 känns inte alls lika relevant som en som uppdateras varje vecka. Skapa regelbundet intressant innehåll så ger du dina besökare en anledning att återkomma. Läs vår artikelserie om content marketing för idéer om vad du kan skapa för typ av innehåll.
Andra läste även: 5 skäl att uppdatera din hemsida ofta
12. Ingen call-to-action
En call-to-action är en uppmaning till besökarna att utföra en handling på din hemsida, till exempel göra en intresseanmälan, boka möte eller ringa till dig. Utan tydliga call-to-action vet besökarna inte vad de ska göra när de läst din information. Se till att varje undersida innehåller smarta och relevanta call-to-action så får du fler besökare att konvertera till kunder.
13. Svårhittade kontaktuppgifter
Om det är svårt för dina besökare att hitta dina kontaktuppgifter går de vidare till nästa. De vill inte behöva leta efter så självklara saker. Presentera dina kontaktuppgifter tydligt i menyn och i sidfoten så missar du inte eventuella kunder.
14. Inga titlar och beskrivningar
En viktig metod vid sökmotoroptimering av din hemsida är att lägga in taggarna titel och beskrivning (title och description) på varje undersida. Google ser detta ingrepp som väldigt viktigt eftersom det beskriver sidans innehåll och även visas vid sökningar i deras sökmotor. Logga in i ditt uppdateringsverktyg och se till att titel och beskrivning finns med på alla undersidor så kommer du hamna högre på Google och vara tydligare för dina besökare.
15. Komplicerade sökvägar
Sökvägen är det som kommer efter snedstrecket på alla dina undersidor. Komplicerade sökvägar somwww.foretaget.se/about.html?date=150910&pageid=95385 ger inget värde till varken besökaren eller sökmotorerna. Om möjligt, döp istället dina sökvägar till vad undersidan handlar om, med bindestreck mellan orden. Undersidan du är på just nu heter till exempel www.readydigital.se/33-vanliga-misstag-hemsida.
16. Fokus på SEO istället för användaren
Vissa hemsidor fokuserar bara på sökmotoroptimering med upprepat rabblande av sökord och liknande taktiker. Besökarna struntar i alla dina sökord, de vill ha bra och relevant innehåll som ger dem värde. Även Google rekommenderar innehåll med fokus på användarna, så kallat Whitehat SEO:
”Bästa metoder: Whitehat SEO. Dessa metoder är avsedda att förbättra en webbplats genom att fokusera på besökarna i stället för på att få högre placering. Exempel på bra seriösa tekniker är att skapa organiskt innehåll av hög kvalitet och lägga till bra beskrivande taggar”. Källa: Google
17. ”Välkommen till vår hemsida”
Dina besökare vet redan att de är på din hemsida, de har ju valt att klicka sig in på den via Google eller skrivit in adressen i webbläsaren. Skriv inte ”Välkommen” i din huvudrubrik (H1). Skriv något bra, något om ditt företag, din produkt eller varför de kommer bli nöjda och glada som kund. Det finns massor av bra tips för att skriva bra rubriker. Lär dig dem så får du genast ett försprång mot dina konkurrenter.
Design, teknik och funktioner
Resterande 16 misstag handlar om din hemsidas utseende, tekniska plattform och funktioner. Gå igenom allihop och åtgärda de du kan, så kommer du få nöjdare besökare och fler intresseanmälningar.
18. Svårnavigerade menyer
Internetanvändare har riktigt dåligt tålamod. Om dina besökare inte förstår sig på dina menyer kommer de snabbt tröttna och lämna din hemsida. Håll dig till standarder som alla känner igen:
- Huvudmenyn horisontellt längs toppen eller vertikalt till vänster.
- Undersidor som dyker upp när muspekaren hålls över eller vid klick.
- Logotypen ligger uppe till vänster och klick leder tillbaka till startsidan.
- Snabblänkar till de viktigaste sidorna i sidfoten.
- Menyer som enkelt går att använda i mobilen.
19. Inte mobilanpassat
Hemsidor som inte är mobilanpassade blir komplicerade att besöka när man är på språng. Länkar som är omöjliga att pricka, små typsnitt som inte går att läsa och ett evigt in- och utzoomande gör upplevelsen minnesvärd av fel anledning.
20. För mycket att ta in
Vissa hemsidor är väldigt röriga och vill visa för mycket på en och samma gång. För många element gör att besökarna får svårt att fokusera på det viktigaste. Banta ner innehåll och funktioner till det absolut viktigaste och överväg att flytta vissa delar till undersidor, där de besökare som vill fördjupa sig kan göra det.
21. Oläsbara typsnitt
I takt med webfonternas frammarsch har fler och fler hemsidor börjat använda annorlunda typsnitt för att göra designen mer ”spännande”. Texten på din hemsida måste vara lätt att läsa, det är en fundamental självklarhet. Text är ju till för att läsas, eller hur? Se till att dina texter är skrivna i typsnitt som alla kan läsa, det kommer du tjäna på.
Utmaning: läs det här utan att luta dig framåt och kisa.
22. Länkar som inte ser ut som länkar
Det här är en länk. Den har en annan färg än resten av texten, så att du tydligt ska se att den går att klicka på. Länkar som kan misstas för vanlig text har negativ inverkan på din hemsida. Du förlorar klick till viktiga undersidor som användarna vill besöka. Se till att dina länkar ser ut som länkar. Annan färg, understrukna eller fetstilta? Valet är ditt!
23. Enbart ikonbaserad navigering
Menyer som enbart baseras på ikoner förutsätter att användaren vet, utan tvivel, vad ikonerna betyder och vart de leder. Vissa ikoner, som ett hus för startsidan och tre linjer på varandra för meny kan de flesta vid det här laget. Om du kör med ikonbaserad navigering och dina ikoner inte är tillräckligt självklara, komplettera med text under eller överväg en helt textbaserad navigering.
24. Osmart användning av färger
Vissa färger passar bättre ihop än andra. Färger symboliserar också olika saker och frambringar känslor. Med andra ord kan dina färgval få besökarna att känna saker, på både negativa och positiva sätt. Genom att läsa lite om färgteori kan du lära dig vilka färger du ska använda för att få besökarna i rätt sinnesstämning.
25. Röd tråd saknas
Hemsidor blir lätt spretiga om de saknar en röd tråd när det gäller design och innehåll. Om du har helt olika design på olika undersidor kommer besökarna undra om de verkligen är kvar på samma hemsida. Vi har en guide som beskriver hur du jobbar med enhetlig design, läs den om du vill lära dig mer och undvika spretigheten.
26. Introsida
Du har säkert någon gång hamnat på en introsida när du försökt besöka en hemsida. En jättestor bild, något meddelande och en Välkommen-knapp. Introsidan är ett helt onödigt steg som bara gör väntetiden på det riktiga innehållet längre. Enda anledningen att ha en introsida är om din hemsida har en åldersgräns. Allt annat kan du presentera på andra sätt, väl inne på startsidan.
27. Omodern design
En hemsida med omodern design ger intrycket att du inte lägger manken till, vilket kan få besökarna att undra hur pass professionellt och framåt ditt företag är i andra avseenden, typ när det gäller kundservice och produktkvalitet. Det går fort på Internet, en hemsida kan bli omodern på bara några år. Uppdatera designen till rådande standarder regelbundet, så säkerställer du att ni framstår som proffsiga.
28. Musik som startar automatiskt
Chocken blir alltid lika stor när man med ljudet uppvridet besöker en hemsida som börjar spela musik automatiskt. Aj aj aj, det där bad jag ju inte om! Om du vill ha musik på din hemsida, låt besökarna välja själva när och om den ska starta.
29. Bristande webbläsarstöd
Internetanvändare surfar via mängder av olika webbläsare på mängder av olika enheter. Om din hemsida inte stödjer de vanligaste webbläsarna kommer en andel av dina besökare gå miste om informationen och således inte bli dina kunder.
30. Ingen sökfunktion
En hemsida med mycket innehåll behöver en sökfunktion för att det ska bli enkelt för besökarna att hitta rätt. Utan sökfunktionen kan besöket bli en besvärlig jakt bland menyer och undermenyer för att de ska hitta innehållet de är ute efter. Har du en stor hemsida? Koppla på en sökfunktion!
31. Långa laddningstider
Hemsidor som laddar långsamt bidrar till mycket irritation hos besökarna. Tunga bilder direkt från digitalkameran, onödiga skript och för mycket innehåll på en och samma undersida är några av sakerna som kan göra din hemsida seg som sirap. Läs vår artikel om hur du får din hemsida att ladda snabbare, så kommer du få mer belåtna besökare som gärna stannar på din sajt.
32. Buggar
Buggar är vi vana vid från appar och tv-spel och de är alltid lika enerverande. Även på hemsidor kan det finnas buggar. Formulär som inte går att skicka iväg, bilder som vägrar laddas klart och sökfunktioner som hittar helt fel saker är alla buggar som stör användarupplevelsen. Testa din hemsida och alla dess funktioner noga i olika webbläsare för att se till att allt fungerar som tänkt. Det tjänar alla på.
33. Besökarstatistik saknas
Det sista misstaget i vår lista, och ett av de absolut största, är att inte föra någon statistik över besökarna på din hemsida. Utan statistik kan du inte veta hur många besökare du har, var de kommer ifrån, hur länge de stannar, vilka undersidor de besöker och annan viktig data som hjälper dig att förstå deras beteende och ger dig ovärderliga tips inför vidareutveckling. Koppla på Google Analytics på din hemsida redan idag, det kostar inget och kan mycket väl bli din bästa vän!
Om det känns som mycket att fixa
Vi kan se till att din hemsida håller måttet. Fyll i dina uppgifter så tar vi kontakt med dig, så kan vi prata om saken?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Få våra blogginlägg och tips via vårt nyhetsbrev, som kommer ut några gånger per år! Genom att ange din e-postadress så samtycker du till att vi skickar dig nyhetsbrev. Vi lämnar inte ut din adress till någon annan. Du kan när som helst avregistrera dig från fortsatta utskick.
Fler blogginlägg för din webbplats
Uppdatera WordPress och håll din webbplats säker
Glömt att uppdatera WordPress? Följ vår guide och lär dig hur du bäst skyddar din webbplats mot digitala hot.
Din startsida – nyckeln till ett starkt första intryck
Skapa en stark första upplevelse med en optimerad startsida. Läs våra konkreta tips på hur du fångar uppmärksamheten och konvertera besökare till kunder.
Google Consent Mode v2
Google Consent Mode v2 är ett verktyg som hjälper till att hantera cookies för att samla in data på ett korrekt sätt. Detta är viktigt att få på plats om du använder Google Analytics och Google Ads.