Alla företag vill hamna överst i sökresultaten när potentiella kunder gör en sökning. Men hur vet du vilka sökord du har bäst chans på? Här är våra 5 bästa tips för att välja sökord och hur du undviker de vanligaste nybörjarmisstagen.
Bra sökord eller sökfraser (den kortfattade versionen)
Ett bra sökord är ett ord (eller flera i en sökfras) som användare kan tänkas skriva in på sökmotorerna, som är relevanta till din produkt/tjänst, har tillräckligt med sökningar för att kunna generera trafik till din hemsida men inte så mycket konkurrens att du inte kan hamna på förstasidan.
Vad är ett sökord eller en sökfras?
Vi börjar med begreppet sökord. Vad är ett sökord? Det är egentligen precis vad det låter som: ett ord man söker på. Sökmotorerna (främst Google, men det finns andra också) letar fram sidor som matchar sökordet åt den som söker. Ju bättre matchning, desto bättre placering. Generellt sett så innebär en bättre placering även fler klick och mer trafik vilket självklart är det du är ute efter.
Följande graf (från maj 2022) visar den genomsnittliga CTR-nivån för de första 20 sökträffarna i Google. (CTR = Click Through Rate, procent av visningar som leder till klick). Topp 5 placeringarna står för 72% av klicken, efter det som dalar det relativt fort.
Här kan du se både denna grafen (uppdateras varje månad) och även jämföra mot exempelvis hur det ser ut i olika branscher.
Det är väl bara att välja?
Då är det dags att välja rätt sökord att satsa på. Enkelt, eller hur? Gäller det en restaurang är det väl bara att satsa på sökordet ”mat”? Då kommer ju alla som söker på mat hitta just din restaurang!
Riktigt så enkelt är det så klart inte, då hade vi alla varit miljonärer. Det är ju inte bara du som sysslar med det du gör. Andra erbjuder liknande produkter och tjänster och även de vill synas överst på Google. För att kunna konkurrera på sökmotorerna måste du först välja riktigt smarta sökord. Så här gör du:
1. Välj relevanta sökord
När användare frågar Google en fråga förväntar de sig att de översta träffarna leder till hemsidor som innehåller relevanta svar till deras fråga. Ge dina besökare relevanta svar genom att satsa på sökord som rimmar med din verksamhet och som du kan stå bakom.
Välj sökord som är relevanta till…
- … hemsidans innehåll.
- … produkter och tjänster som du är konkurrenskraftig på.
- … dina mål med hemsidan. Exempel: Om målet med hemsidan är att besökarna ska boka dina resor till Irland, satsa på ”resa till Irland” istället för ”information om Irland”. Det ger mer intresserade och således relevanta besökare.
2. Var specifik…
Om vi återgår till exemplet att du driver en restaurang. Kan den korrekt beskrivas med ett sökord som bara innehåller ett ord? Din restaurang är inte bara en restaurang, eller hur? Den har en geografisk plats, en kategori och kanske även en specifik målgrupp. Kanske ligger den i Linköping och serverar asiatisk mat. Fungerar då sökordet ”mat”? Nej, ingen som letar efter ett bra ställe att äta på i Linköping Googlar på ”mat”. Du måste bli mer specifik. Vad kan dina potentiella kunder tänkas söka på? ”Restaurang i Linköping”, ”asiatisk mat Linköping” eller ”var ska man äta i Linköping” är mer relevanta sökord för just din restaurang.
- Börja med att lyfta ut bredare ämnen ur din verksamhet, t.ex. ”träningskläder” om du är en sportbutik.
- Skapa fraser kring ämnet. Lägg till ord som gör sökningen mer specifik (plats, kategori, målgrupp, produktnamn, verb etc.). Exempel: ”köpa träningskläder i Umeå” eller ”adidas skor för kvinnor”.
- Få idéer genom att skriva in en del av sökfrasen i Google-rutan, se vilka förslag som dyker upp i realtid.
En stor fördel med att satsa på mer specifika sökord är att du fångar dina potentiella kunder senare i köp-processen. De har redan bestämt sig för att de vill ”köpa en cykel i Växjö”, de är inte bara ute och letar efter ”information om cykel”. Rätt fokus ger besökare som i större utsträckning blir kunder.
3. … men var inte för specifik, kolla aktiviteten på dina sökord!
Nu krånglar vi till det lite. Ja, det är bra med specifika sökord MEN blir de för specifika är det ingen som söker på dem och de genererar således ingen trafik till din hemsida. Här är ett exempel som illustrerar detta:
Aktiviteten (antalet sökningar på Google per månad) sjunker i takt med att relevansen (hur väl sökordet passar med ditt innehåll) ökar. Det betyder att även om du ligger etta på Google på ”löparskor att använda till maratonlöpning” ger det inga besökare eftersom ingen söker på exakt den frasen.
De mest lönsamma sökorden ligger oftast nära där linjerna korsas. De har precis lagom mycket aktivitet och relevans.
Hur du kollar aktiviteten på dina sökord:
Använd exempelvis Googles verktyg Sökordsplaneraren (Keyword Planner). Du behöver ha ett Google-konto med ett anslutet Ads-konto men du behöver inte tvunget lägga pengar på annonser.
Vill du ha hjälp att hitta dina bästa sökord? Vår SEO-expert hjälper dig gärna att ta fram en rapport på de sökord som ditt företag är synliga på idag och ger rekommendationer om vad som är lönt att satsa på. Hör av dig genom att skicka in vårt kontaktformulär!
4. Analysera konkurrensen
Det är ganska enkelt att göra en grundläggande koll om ett sökord har för mycket konkurrens. Gör ett par sökningar på dina sökord och se vad du får för resultat. Google kommer att anpassa resultaten efter dig (vad du har visat intresse för tidigare, var du befinner dig, osv), så öppna en inkognito/privat flik i webbläsaren först. Är toppresultaten alla stora, välkända varumärken som du vet driver stora mängder trafik? Finns det mängder av annonser i resultaten? Då är det förmodligen inte där du ska börja i ditt optimeringsarbete. Börja med att ge dig på de i din egen storlek, så att säga. Den ökade trafikmängden du får från att att ranka bättre på smalare sökord kommer långsiktigt att hjälpa dig att ranka bättre även på de bredare.
5. Var realistisk och smart
Slutligen, när du ska välja vilka sökord du ska satsa på, var realistisk. Vilka sökord har du chans att hamna högt på? Vilka sökord är riktigt relevanta till din verksamhet? Hur rankar du idag om du söker på orden på Google? Känns det realistiskt att satsa på dem?
Det gäller att vara smart här. Sökmotoroptimering är något du kan lägga precis hur mycket tid som helst på och då är det ju bäst att du lägger tiden på att satsa på sökord som faktiskt kan vara lönsamma för din verksamhet. Tänk hela tiden långsiktigt, du kommer inte att nå drömresultaten över natt.
Ett litet bonustips: Tänk på att regelbundet skapa relevant innehåll till din hemsida. Då kommer du att börja synas på massor av obskyra sökord som du knappt hade kunnat tänka ut själv, men som folk ändå söker på. Det är ofta de sökorden som ger en majoritet av den lönsamma trafiken.
Lycka till med dina sökord!