Vad är en sökmotorvänlig URL?
Vi börjar med vad en URL är. En URL (Uniform Resource Locator), även kallad sökväg eller webbadress, är din hemsida eller webshops www-adress, inklusive det som kommer efter eventuella snedstreck. Exempel på en URL som leder direkt till en produkt i en webshop skulle kunna vara www.webshoppen.se/index.php?category=23&product=44251.
En sökmotorvänlig URL gör om alla siffror och konstiga tecken till ord som är enkla att tyda för både sökmotorerna och besökarna. URL:en till samma produkt som i stycket ovan skulle kunna vara www.webshoppen.se/produktkategori/produkt. Lite tydligare, eller hur?
Beroende på vilken plattform din webbplats är byggd kan din URL se olika ut. Har du en webshop är det vanligt att kategorisera produkter och då kan du lägga in kategorinamnet i URL:en som i exemplet ovan.
Varför ha sökmotorvänliga URL:er?
Sökmotorvänliga URL:er har fler fördelar än den uppenbara att du klättrar på sökmotorerna. Här är det du kan få ut av dem.
- Hjälper både besökare och sökmotorer att se vart i sidstrukturen de är och vad sidan handlar om.
- Ger dig bättre resultat på sökmotorerna och således fler besökare till din hemsida eller webshop.
- Hjälper besökarna att veta var de är i sidstrukturen när de tittar på URL:en i adressfältet.
- Enkelt för dig att hålla ordning på sidstrukturen på hemsidan eller produkt- och kategoristrukturen i webbutiken.
- Enkelt att se vilka av dina sidor/produkter som har flest besökare när du tittar på statistik i exempelvis Google Analytics.
- Enkelt att muntligt och skriftligt ge folk adressen till en undersida/produkt.
- Ser tydligt och proffsigt ut i sökresultaten på Google. Istället för siffror och specialtecken framgår det vad sidan innehåller.
Gör så här:
Det är enkelt att ordna sökmotorvänliga URL:er till din hemsida eller webshop och det går att göra i de flesta verktyg. Det enda du behöver är tid och en vana att göra det varje gång du lägger till en sida eller produkt.
- Gå till inställningar för just den sidan du är inne och redigerar och leta upp URL, sökväg eller webbadress. Hittar du inte, kontakta din webbyrå.
- Få med sidans viktigaste sökord i URL:en.
- Enkelhet före sökvänlighet – vissa sidor behöver inte ha viktiga sökord i URL:en. Kontaktsidan till exempel kan ha URL:en www.hemsidan.se/kontakt.
- Placera sidor i lämpliga kategorier eller kataloger, exempelvis www.webbutiken.se/cykeltillbehör/cykelhjalm.
- Separera ord med bindestreck istället för mellanslag.
- Använd a, a, o istället för å, ä, ö.
Gör inte:
Det finns även ett par saker du inte ska göra när du jobbar med dina URL:er.
- Använd inte den förvalda URL:en som skapas när du lägger upp en sida. Då blir det www.hemsida.se/sida4.html, www.webshop.se/index.php?productID=54321 eller liknande.
- Upprepa inte ett sökord flera gånger i URL:en, till exempel www.hemsida.se/penna-pennor-kopa-penna.html. Det ger inte bättre resultat och ser oseriöst ut
Kom ihåg:
Få som vana att skapa en sökmotorvänlig URL till varje ny sida, kategori och produkt du lägger upp. Då slipper du det extraarbetet när du vill göra din hemsida mer sökmotoroptimerad i framtiden.
Om du ändrar URL:er på en sida eller produkt som redan varit publicerad ett tag, tänk på att alla länkar som leder till den sidan bryts och också måste ändras. På din egna hemsida är det ofta lätt att hitta eventuella länkar som behöver ändras manuellt, men du har ingen kontroll över de som finns på andra ställen. För att säkerställa att alla klick på den gamla adressen fortfarande hamnar rätt så bör du göra en så kallad re-direct. Då skickas besökaren automatiskt rätt. Du kan skapa re-directs relativt enkelt i en bra webbplattform.
Sätt igång och sökmotoranpassa dina URL:er redan idag så kommer du snabbt ett steg närmare en användar- och sökmotoranpassad webbplats.