Intresserad av hur vi kan hjälpa dig mer hands-on istället så att du slipper göra allt jobb själv? Här hittar du mer information om hur vi jobbar med SEO åt våra kunder.
Vad är sökmotoroptimering?
Sökmotoroptimering, ofta förkortat SEO (Search Engine Optimization), är optimeringsarbete av webbinnehåll med mål att få det att visas så högt som möjligt i sökresultaten på sökmotorer så som Google. Ett bra arbete resulterar även i bättre och mer relevant innehåll för dina besökare – vilket ökar chansen att det blir en konvertering.
1. Börja nu, bli aldrig klar
Har du inte börjat jobba med sökmotoroptimering av din hemsida än? Ingen fara! Tveka inte, bara sätt igång. Det finns mängder av små och stora metoder för att förbättra dina placeringar på Google. Du kan alltid börja litet och jobba dig uppåt. Läs igenom den här artikeln så har du en bra grund att stå på!
SEO är något du måste jobba med kontinuerligt. Det är inget som du någonsin kan bocka av som färdigt. Så fort du blir för nöjd med nuvarande situation kommer konkurrenterna börja passera dig på dina viktiga sökord. Så börja jobba med hemsidans innehåll idag och sluta aldrig, först då har du chans att placera dig bättre än de andra.
2. Planera din sökmotoroptimering
Innan du börjar sökmotoroptimera din hemsida måste du planera och lägga upp en strategi. Då slipper du göra dubbelt arbete och du har något att utgå från när du optimerar.
Analysera konkurrensen
Vi tänker oss att du är en redovisningsbyrå i Uddevalla. Du vill ligga etta när man Googlar ”redovisning”, det vill alla i branschen. Man måste börja med att vara realistisk. När du satsar på ordet ”redovisning” konkurrerar du med hela Sverige – konkurrensen kommer att vara stenhård.
För att lyckas bra på Google måste du nischa dig. Därför är det perfekt att börja lokalt. Finns det många andra redovisningsbyråer i Uddevalla? Några som är större än dig? Hur jobbar de andra? Vilka ord syns de på? Vad gör de som är bra på sina hemsidor? Ha bra koll på konkurrensen så blir det lättare att konkurrera.
Dessutom, Google känner av vart sökarna befinner sig. Sitter någon i Uddevalla och söker på ”redovisning”, så är chansen att du dyker upp hos dem om du har optimerat din sida mot Uddevalla och är registrerad där med Google Business.
Vilka sökord ska du satsa på?
Fundera på vilka ord du vill synas på. Vad kan dina potentiella kunder tänkas söka på? Hur söker du själv på Google? Tänk dig in i dina kunders situation. Någon som är ute efter hjälp med redovisning i Uddevalla kan ju exempelvis söka på ”redovisning Uddevalla”, ”hjälp med redovisning i Uddevalla” eller ”redovisningsbyrå i Uddevalla”.
Du kan nischa dig ytterligare genom att satsa på sökord som har att göra med mer specifika tjänster du erbjuder. Det är lättare att hamna högt på ord som färre satsar på.
3. Producera unikt innehåll
Ge besökaren värde och anledning att återkomma
Google känner av när unikt innehåll produceras och premierar hemsidor som kontinuerligt publicerar detta. Att ge dina besökare något av värde (how to-artiklar, tips, branschnyheter) är därför inte bara bra för besökarna utan även för dina positioner på Google. Kopiera inte andras texter eller guider. Den som skriver en artikel först ses av Google som ursprungskällan och det blir värt extra mycket. Bra innehåll ger också dina besökare en anledning att återkomma och chansen att de konverterar till kund ökar.
Skriv sökmotoroptimerade texter
Texterna du skriver är en av de huvudsakliga sakerna Googles robotar tittar på när de avgör vilken position du ska få i sökresultatslistan. Här är några snabba tips för sökmotoroptimerade texter:
- Använd dina sökord och sökfraser regelbundet i texter & rubriker, en bra riktlinje ca 1-2 gånger per 100 ord.
- Börja en mening med ett sökord.
- Skriv åtminstone 300 ord.
Läs också: Hur du skriver sökmotoranpassade texter till din hemsida
Använd undersidor
Jobba med olika undersidor för olika innehåll på hemsidan. Skapa en undersida för varje tjänst samt en för varje tips eller guide du producerar. Då kan du beskriva bara den tjänsten eller det tipset mer ingående utan att prata om för mycket annat och optimeringen blir mer spetsad. Detta sätt att jobba blir tydligare både för sökmotorerna och för besökarna (för dig själv också för den delen!).
Eller så tar du det lugnt och låter oss sköta jobbet
Vi har jobbat länge med sökmotoroptimering och vet hur man når resultat. Vi börjar med en ingående nulägesanalys och jobbar därifrån, exempelvis med ett löpande arbete eller en engångsinsats. Hör av dig till oss så sätter vi igång!
4. Gör ditt innehåll engagerande
En viktig del i SEO, som kanske inte är det första man tänker på, är att skapa engagerande innehåll. Engagerande innehåll är innehåll som besökarna vill konsumera länge, interagera med och dela med sina vänner. Gör ditt innehåll intressant, fascinerande, fängslande, underhållande eller spännande. Ju längre dina besökare stannar och ju mer de interagerar, desto bättre är innehållet i Googles ögon. Engagerande innehåll hjälper dig att klättra på dina sökord.
Fokusera på människor
Sökmotoroptimering handlar paradoxalt nog inte om att optimera din hemsida för sökmotorerna, det handlar om att optimera den för människorna som besöker den. Googles jobb är att servera sina besökare med den mest relevanta informationen baserat på deras sökning. Se till att din hemsida innehåller riktigt bra innehåll som limmar med de sökorden du vill synas på. Då kommer Google vilja placera dig högt i sökresultaten. Ditt fokus ska i första hand vara på människor, inte på sökmotorer.
Sprid ditt innehåll
Engagerande innehåll som ingen ser är rätt meningslöst. Folk kommer inte hitta ditt innehåll automatiskt, ibland måste du hjälpa Google på traven så att fler får chans att se ditt innehåll. Använd alla dina tillgängliga kanaler för att marknadsföra det bästa innehållet på din hemsida. Posta i dina sociala medier, skicka ett nyhetsbrev eller länka till det i en kommentar på ett forum. Fler läsare = mer engagemang = bättre placeringar på Google!
Nyfiken på hur du rankar på Google idag? Gör vårt SEO-test och testa din landningssida här!
5. Rubriker, metataggar och bildtitlar
Sökmotoroptimerade rubriker
För att ge dina texter en tydlig struktur och göra dem lättlästa ska du dela upp dem med rubriker. Rubrikerna hjälper Google att se vad som är viktigast på sidan och vad den kommer handla om. Använd dina viktigaste sökord och fraser i rubrikerna och tänk på att en rubrik som ”Välkommen till oss” inte innehåller ett enda ord som någon kan tänkas söka på.
Varje undersida på din hemsida ska ha en huvudrubrik (H1). Det är den viktigaste rubriken som visar för Google och besökarna vad sidan handlar om. Dela upp långa textstycken med underrubriker (H2 till H6). Precis som när du skriver ett vanligt dokument!
Titel & beskrivning – lär dig dina metataggar
På varje undersida kan du ange olika metataggar som är till för att visa för Google vad just den sidan handlar om. Du kan oftast ställa in detta i ditt hemsidesverktyg.
Titel (title)
En kortfattad titel för sidan. Visas i blått i Google-resultat samt uppe på fliken i webbläsaren. Bör vara under 70 tecken för att få plats på Google (egentligen inte ett fast siffervärde utan en bredd – vilken också ändras med jämna mellanrum).
Beskrivning (description)
Beskrivningen är stycket med text som visas under titeln på Google. Här får det plats lite fler tecken, runt 160 stycken. Den påverkar i dagsläget inte rankingen i sig självt, men är viktig för att få in besökaren. Få med dina viktigaste sökord men skriv inte bara en rad ord utan en riktig mening. Texten ska få läsaren att vilja klicka för att läsa vidare men får inte vara missvisande. Sidan de landar på ska innehålla det de förväntar sig.
Läs också: Så sökmotoroptimerar du din hemsida med relevant metadata
Döp dina bilder
För att Google ska ”se” vad dina bilder föreställer behöver du döpa dem. Filnamnet på en bild direkt från din mobil eller kamera brukar vara något i stil med ”DSC1192.jpg”, ändra det till ”vad-bilden-forestaller.jpg”. Lägg även till alt-text och title via ditt hemsidesverktyg. Detta gör dina bilder sökmotoroptimerade och hjälper dig klättra på Google och att även synas i bildsökningar.
Läs också: Så jobbar med bilder på din hemsida
6. Jobba med olika typer av länkar
Länkar är en viktig del av sökmotoroptimering av din hemsida. Satsa primärt på interna länkar och länkar till din hemsida från andra hemsidor.
Interna länkar visar Google vad som är viktigt
Ytterligare ett sätt att visa för Google vilket innehåll på din hemsida som är viktigast är genom interna länkar. Vilka sökord är viktigast för dig? Sidorna som primärt innehåller de sökorden vill du länka till från texterna på andra sidor på hemsidan.
Interna länkar guidar också dina besökare runt på hemsidan. I slutet av varje text bör det finnas en länk som tar dem vidare dit de borde gå härnäst. Vilka är dina viktigaste undersidor där sannolikheten är störst att de blir kunder? Se till att skapa relevanta länkar från dina texter till dessa sidor för att öka chansen till intresseanmälningar.
Länkar till och från andra hemsidor ger resultat
Något som Google gillar mycket är en hemsida som många andra hemsidor och bloggar länkar till. Det måste ju tyda på att innehållet på hemsidan i fråga är så pass intressant att det är värt att delas med andra. Försök få med en länk till din hemsida på andra relevanta hemsidor så kommer du se att dina positioner på Google ökar. Ett sätt att få länkar kan vara att skriva bra innehåll som andra ser värde i att länka till från sina hemsidor.
Kom även ihåg att länka ut till andra (relevanta!) sidor – det är en seglivad myt att det skulle vara något negativt.
7. Uppdatera din hemsida ofta
En hemsida som uppdateras ofta är mer intressant än en statisk hemsida. Ju oftare du skriver artiklar, nyheter, guider eller lägger till nya tjänster och produkter, desto bättre kommer det gå för dig på sökmotorerna. Att producera nytt innehåll ofta skapar en uppåtgående spiral: besökarna vill återkomma och dela med sig av innehållet = detta skapar fler besökare, Google känner av att hemsidan är aktiv och ger dig bättre position = vilket i sin tur skapar fler besökare, Google känner av att du har fler besökare som stannar längre på hemsidan = resulterar i fler besökare.
Läs också: 5 skäl att uppdatera din hemsida ofta
8. Fuska inte, det kan skada dig långsiktigt
Google har i princip monopol på den svenska söktrafiken. Om Google anser dig som en fuskare och plockar bort din hemsida från sökresultaten kan det därför få riktigt jobbiga följder.
Sannolikheten att Google ser dig som fuskare är inte stor men du kan helgardera dig genom att följa deras riktlinjer för kvalitet. Här är några av dem:
- Duplicerat innehåll. Använd inte innehåll från andra hemsidor utan att göra tillägg och som skapar mervärde. Ha inte samma innehåll på flera av dina undersidor. Om samma innehåll Måste förekomma på mer än ett ställe (t.ex. i en webshop där samma produkt kan ligga i olika kategorier), vidta åtgärder för att berätta för Google vad som är originalet (hör av dig så hjälper vi dig reda ut det, det blir lite för långt att ta det här).
- Dåliga länkar. Undvik att köpa eller byta till dig irreleventa länkar till din hemsida i ett försök att öka din Pagerank.
- Gömda texter/länkar. Göm inte text eller länkar på hemsidan som bara sökmotorerna kan se, inte besökarna.
- Instoppade sökord. Överdriv inte användandet av sökord. Exempel: Vi säljer cyklar. Om du är intresserad av cyklar, besök en av våra butiker där du kan köpa både cyklar för herr, cyklar för dam och cyklar för barn.
Försök helt enkelt inte att manipulera sökmotorerna. Skapa istället regelbundet bra innehåll som dina besökare har riktig nytta av. Använd sedan SEO för att hjälpa både sökmotorerna och besökarna att lätt kunna hitta och förstå innehållet.
9. Ha tålamod
Sist men inte minst: ha tålamod! SEO-arbete ger sällan resultat direkt, det kan ta veckor eller till och med många månader innan du börjar skörda frukterna av ditt arbete. Är din hemsida nyskapad blir detta ännu mer påtagligt, då Google ”litar” mer på hemsidor som funnits länge. Det är anledningen till att du ibland kan se dina konkurrenter högre än dig på vissa sökord, trots att din hemsida känns bättre sökmotoroptimerad. Ha lite is i magen, tålamod är en viktig egenskap om du vill nå resultat.
Sammanfattning för grundläggande SEO-arbete
- Planera din sökmotoroptimering genom att analysera konkurrensen och välja lämpliga sökord att satsa på.
- Producera unikt och engagerande innehåll för dina besökare regelbundet. Se till att texterna du skriver är sökmotoroptimerade och ligger på egna undersidor.
- Lär dig knepen för sökmotoranpassade rubriker och bilder samt ställ in metataggar för varje undersida.
- Jobba med länkar både internt och externt för att stärka din position.
- Uppdatera din hemsida så ofta du kan för att ge besökarna anledning att återkomma och visa sökmotorerna att sidan är aktiv.
- Fuska inte, ha tålamod så får du bättre resultat i längden.