Alla företag vill ha många och relevanta besökare på sin hemsida. Därför är konkurrensen hård när det gäller att hamna högt i sökresultaten på Google och andra sökmotorer. När du har sett till att dina texter är skrivna för webben så att besökarna vill läsa dem, är det dags att optimera så att även Google tycker om dem.
7 tips för sökmotoranpassade texter
1. Gör dedikerade landningssidor
Det är bra om dina viktigaste sökord får egna landningssidor. Då får du möjligheten att optimera en dedikerad sida och kan göra ett bättre jobb än om söktermen delar plats med alla dina andra ord. Exempel: istället för att lista alla dina tjänster på en sida – skapa en undersida per tjänst istället. Svårt att komma på tillräckligt att skriva om respektive tjänst för att fylla en sida? Skriv kundcase, guider eller kanske om vad som är aktuellt just nu i branschen.
2. Väsentliga huvudrubriker och underrubriker
Döp inte rubriker i texter till “Nyhet” eller liknande utan använd dina viktigaste sökord även här. “Herrklippning till halva priset i helgen” eller ”Frisör i Helsingborg” skulle kunna vara bra, sökbara rubriker för en frisör. Även i underrubrikerna är det bra att ha med viktiga sökord.
Andra läste också: Lär dig att skriva bra rubriker för webben
3. Sökord i början på textstycken
Få med dina viktigaste sökord tidigt i textstycken, t.ex. “Hårprodukter finns det gott om hos oss och…”.
4. Lagom långa texter med fokus
För korta texter får svårt att ranka högt på Google. Satsa på 300 ord eller mer och behåll fokus på en specifik produkt eller del av verksamheten. Länka vidare till andra sidor för de som vill läsa mer om något annat. Dela upp i tydliga stycken och använd punktlistor och talande rubriker. Håll sökordsdensiteten runt 1-2%, dvs. 1-2 gånger per 100 ord.
5. Få sökord ger bättre resultat
Fokusera bara på ett fåtal sökord per undersida. Om du satsar på för många ord blir det rörigt och varje ord får sannolikt sämre resultat. Ju färre sökord du satsar aktivt på, desto större chans har du att hamna högt på sökmotorerna. Ett sökord eller sökfras är ett ord eller en kort fras som dina potentiella kunder kan tänkas skriva in på Google, exempelvis ”Frisör i Växjö” eller ”Herrklippning Växjö”.
Läs också: 5 tips som hjälper dig välja rätt sökord
6. Uppdatera texterna ofta
För att hålla din hemsida intressant och aktuell för både besökarna och sökmotorerna, gör ändringar i texterna, byt ut bilder och skriv nyheter så ofta du kan! Google känner av hur ofta hemsidan uppdateras och med fler uppdateringar ökar relevansen och således även placeringen i sökresultaten. Som en bonus så ger det ju dina besökare en anledning att komma tillbaka till sidan ofta!
7. Använd interna och externa länkar
Hjälp besökarna att hitta relevant innehåll genom att skapa länkar på hemsidan. Relevanta länkar visar både sökmotorerna och besökarna vilket innehåll som hänger samman och vad du tycker är viktigt. Tänk på att få in viktiga sökord i länktexterna, exempelvis läs mer om hur du skriver bra texter för webben istället för bara läs mer.
Tänk bara på att hålla länkarna relevanta. Länka inte till en recept för chokladkaka om texten och sidan i övrigt handlar om hårfärgning (extremt exempel, men du fattar).
Läs också: 9 effektiva tips för sökmotoroptimering av din hemsida