Så här jobbar du med metadata
I ditt uppdateringsverktyg (CMS-verktyg) finns det säkert möjlighet att lägga in metadata och sidtitlar för varje sida på din hemsida. Om det inte finns en automatiserad funktion för det ska metataggarna läggas i head-taggen. Du kan kopiera koden under varje stycke och byta ut till din egen text.
Sidtitel (title)
Sidtiteln fungerar som en rubrik för sidan, fast inte utskriven i text på sidan. Den används för att ge ett kort intro och leda vidare i sökresultaten, när sidan delas och i webbläsarfönstrets flik. Eftersom det ofta är den första rubriken dina besökare kommer i kontakt med så är den oerhört viktig, både ur ett SEO-perspektiv men också för att locka till dig klick.
Hur lång titeln kan vara ändras lite då och då, i skrivande stund (augusti 2018) brukar man kunna klämma in runt 70 tecken (inkluderat mellanslag och specialtecken). Mängden tecken som visas är egentligen baserad på bredden av titelns fält och inte teckenmängd. Beroende på enhet och vilka tecken du använder så kommer du att uppleva lite +/- i teckenmängd. Vill du vara på säkra sidan så är det klokt att hålla dig en bit under 70 tecken.
<title>Metadata – så använder du relevant metadata för att sökoptimera din sida</title>
Läs även våra 9 effektiva tips för sökoptimering av din hemsida
Beskrivningen är också viktig, då den beskriver lite mer detaljerat än sidtiteln vad besökaren kan vänta sig för innehåll på sidan. Beskrivningen visas under rubriken och sökvägen i sökresultaten, här får du en lite längre text att sälja in din sida på. Den ska vara en naturlig mening och inte bara alla dina sökord i följd. Det får plats ca. 155 tecken i beskrivningen när den visas på Google, men precis som med titeln så ändras den exakta mängden.
<meta name=”description” content=”Genom att lägga in relevant metadata berättar du för sökmotorerna vad dina sidor handlar om. Använd det på rätt sätt för att sökmotoroptimera din sida!”>
Andra läste även: Så skriver du en bra metabeskrivning
Sökord (”keywords”)
Glöm meta keywords. Det är många år sedan de fortfarande var relevanta. I många verktyg finns fortfarande möjligheten att skriva in dem. Såhär ser taggen ut:
<meta name=”keywords” content=”metadata, hemsida, sökmotoroptimering, sökmotoranpassa hemsida”>
Sökväg (URL)
Sökvägen är inte en av metataggarna men den finns ofta med bland samma inställningar i ditt uppdateringsverktyg så därför tar vi med även den i den här artikeln. Sökvägen är det som hamnar efter snedstrecket i www-adressen. Den syns både i sökresultaten på Google och längst upp i webbläsaren, vilket betyder att även den är viktig att fylla i på rätt sätt.
När du skapar en ny undersida på din hemsida blir sökvägen ofta några siffror i följd eller något liknande. Döp om den till något relevant för den specifika sidan för att få bättre resultat och öka tydligheten. Sökvägen kan inte innehålla å, ä, ö samt mellanslag.
Här kommer ett exempel på hur du kan skriva en sökväg samt hur den sedan blir i www-adressen:
relevant-metadata blir www.readydigital.se/relevant-metadata
Andra läste även: Klättra på Google med sökmotorvänliga URL:er
SEO består av många pusselbitar
Metadata är viktiga bitar, men inte hela pusslet. Hör av dig till oss, vi hjälper dig med helheten.