Nå högre på Google med internlänkar

2023-01-16 | Sökmotoroptimering

Interna länkar är en självklarhet på varje hemsida. Våra tips hjälper dig att använda dem till att förbättra din sökmotoroptimering.

Vad är internlänkar?

På hemsidor finns två olika typer av länkar: externa och interna. Externa länkar går till en annan domän, bort från din egna. Interna länkar är länkar inom samma domän, som från www.readydigital.se till www.readydigital.se/blogg

Exempel på internlänk till ett annat av våra blogginlägg: 9 effektiva tips för sökmotoroptimering av din hemsida

Ökad användarvänlighet, bättre Google-resultat och fler kunder

Det finns många fördelar med att använda dig av internlänkar på din hemsida. Här kommer de tre viktigaste.

Ökad användarvänlighet

Den första fördelen, och också den viktigaste, är att internlänkar gör din hemsida enklare att använda för dina besökare. Genom länkar kan de snabbt hitta rätt information och navigera sig till just de sidor de är intresserade av.

Bättre sökmotoroptimering

Internlänkar visar Google vilka av dina sidor som hänger ihop och vilka du anser vara de viktigaste för besökarna. Du kan öka specifika sidors ranking på Google genom att skapa internlänkar till dem. Mer om det längre ner i artikeln.

Fler nya kunder

Du kan visa besökarna var de ska gå genom att använda tydliga och relevanta internlänkar. När de har läst om en tjänst eller en produkt kan länkar till en köp- eller kontaktsida göra att fler väljer att bli kunder.

9 tips för bra internlänkar

Vi har satt ihop 9 enkla tips för att skapa relevanta internlänkar som ökar användarvänligheten på din hemsida, samtidigt som de hjälper dig att klättra högre på Google. Jobba kontinuerligt med våra tips så kommer du se en ökning i både antalet besökare och nya kunder.

1. Skapa intressanta sidor

En förutsättning för internlänkar är att det finns sidor att länka till. Börja med att skapa bra sidor med innehåll som dina besökare har nytta av. I vår artikel om content marketing kan du läsa om hur du skapar bra innehåll.

2. Välj sökmotorvänliga URL:er

Sidorna du länkar från och till ska ha sökmotorvänliga URL:er, eller sökvägar. Sökvägen är det som kommer efter snedstrecket i www-adressen, exempelvis www.smelink.se/hemsida-till-foretag.html. Den ska inte heta /sida-2 eller /?pageid=12495. Döp den istället till något läsbart som innehåller viktiga sökord separerade med bindestreck. Läs mer om sökmotorvänliga URL:er

3. Länka från trovärdiga sidor…

Ju fler och bättre länkar som leder till en viss sida, desto bättre rankar den på Google. De mest värdefulla internlänkarna får du från dina mest trovärdiga sidor. Dina trovärdiga sidor har bra innehåll, ligger bra till på Google och får många besökare som stannar länge. Använder du Google Analytics och Google Search Console kan du kolla vilka som är dina mest trovärdiga sidor. Länkar från just de sidorna har absolut högst vikt.

4. … och länka till viktiga sidor

När du har lokaliserat dina mest trovärdiga sidor ska du fundera på vilka som är dina viktigaste sidor. Det är de sidor där besökarna kan konvertera till kunder. Vanligt är att de viktigaste sidorna handlar om företagets bästa produkt eller tjänst, och att det finns möjlighet för besökarna att köpa direkt eller lämna en intresseanmälan. Du vet säkert vilka dina viktigaste sidor är. Skapa relevanta länkar till dem från dina trovärdigaste sidor, så kommer de successivt hamna högre på Google och få fler besökare.

Internlänkar

I exemplet ovan är de trovärdiga sidorna på webbplatsen gröna, det är startsidan och en till sida. Djupare in i sidstrukturen finns en viktig sida, den är röd. Kanske är det den sidan där många besökare blir intresserade av produkten och lämnar en intresseanmälan. Genom internlänkar visar vi besökarna och Google att den viktiga sidan är viktig. Sidan får länkningar från både trovärdiga och vanliga sidor vilket kommer öka värdet och kan bidra till att även den, tids nog, blir en trovärdig sida.

5. Skapa relevanta kopplingar

Det är av yttersta vikt för besökarna på din hemsida att dina internlänkar är relevanta. En relevant koppling mellan två sidor förutsätter att innehållet hänger ihop. Exempelvis kan en produktsida för en cykel länka till en tillbehörssida, där man kan titta på pakethållare och ringklockor. Båda sidorna kommer dela en del viktiga ord som ”cykel”, modellnamnet och ”tillbehör”, vilket gör dem relaterade. Huvudsaken är att det ska vara relevant för besökaren att gå från den ena sidan till den andra.

Har du en strategi för dina internlänkar?

Låt oss analysera din hemsida och ge dig en plan på hur du ska vidareutveckla den. Fyll i dina uppgifter så hör vi av oss!

6. Tänk på användarnyttan

Syftet med dina internlänkar ska vara att hjälpa dina besökare att snabbare hitta det de söker. Titta på alla dina sidor. Vilka andra sidor relaterar de till? Vilket är nästa naturliga steg för besökaren? Skapa internlänkar som tar besökarna till sidor de har nytta av att besöka.

7. Skriv en genomtänkt länktext

Länktexten är viktig, både ur besökar- och sökmotorsynpunkt. Den beskriver var besökaren kan förvänta sig att hamna efter ett klick. Undvik att bara skriva Läs mer. Lägg till ord om vad de kan läsa mer om, till exempel läs mer om sökmotoroptimering.

Du kan också satsa på att få in internlänkarna i ett naturligt flöde i texten. Exempel: ”En hemsida kan hjälpa dig att nå en betydligt bredare målgrupp”.

8. Skapa lagom många internlänkar

För många internlänkar kan göra besökarna snurriga. Var ska de egentligen klicka och vill du inte att de ska vara kvar på sidan där de är? En tumregel: en normallång sida med några stycken text och ett par bilder kanske inte ska innehålla mer än 3-5 internlänkar (bortsett från internlänkar i menyn och sidfoten). Skriver du en längre artikel kan du sträcka dig till kanske 10 st, så länge fokus är användarnytta. Länkarna måste vara av värde för besökarna.

En annan sak att tänka på: Vill du absolut att besökaren ska läsa klart hela texten, undvik internlänkar helt. Är de redan på en viktig sida kanske det räcker med ett formulär i botten där de kan lämna en intresseanmälan?

9. Se över dina gamla sidor

Nu vet du hur du skapar riktigt bra internlänkar, som hjälper både besökarna och sökmotorerna att se vilket innehåll som är viktigast på din hemsida. Då är det dags att gå igenom alla dina gamla sidor och börja länka dem till varandra. Länka både från nya till gamla, och från gamla till nya sidor. Gå igenom hemsidan några gånger per år och se till att dina internlänkar håller hög kvalitet, samt är aktuella.

Skapa relevanta och smarta kopplingar så kommer du snabbt märka att dina besökare stannar längre och handlar mer. Lycka till med internlänkningen!

Andra läste även: 33 vanliga misstag som skadar din hemsida

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Få våra blogginlägg och tips via vårt nyhetsbrev, som kommer ut några gånger per år! Genom att ange din e-postadress så samtycker du till att vi skickar dig nyhetsbrev. Vi lämnar inte ut din adress till någon annan. Du kan när som helst avregistrera dig från fortsatta utskick.

Vill du ha hjälp med att stärka din närvaro online?

Vi hjälper dig få rätt förutsättningar att nå högre resultat på Google. Hör av dig till oss så sätter vi igång!

Fler inlägg

Klättra på Google med sökmotorvänliga URL:er

Klättra på Google med sökmotorvänliga URL:er

Sökmotorvänliga URL:er underlättar för dina besökare, förbättrar resultaten på sökmotorerna och ökar i förlängningen antalet besökare till din hemsida eller webshop. Dessutom enkelt att ordna, även om det är lätt hänt att man glömmer göra det. Är dina sökvägar...

Hur du skriver sökmotoranpassade texter till din hemsida

Hur du skriver sökmotoranpassade texter till din hemsida

Ett av många sätt att sökmotoroptimera din hemsida är genom bra texter. I vår guide får du tips om hur du skriver texter som Google tycker om. Alla företag vill ha många och relevanta besökare på sin hemsida. Därför är konkurrensen hård när det gäller att hamna högt i...